شروط ضمن عقد

شروط ضمن عقد

زمانی که زن و مرد با یکدیگر ازدواج می‌کنند، تعهداتی را نسبت به یکدیگر دارند. قبول این تعهدات از زمان خوانده شدن خطبه عقد برای هر دو نفر اجباریست. در قانون اسلامی، این تعهدات شروط ضمن عقد نامیده می‌شود. برخی از زوجین هنگام امضای شروط ضمن عقد، هیچ اطلاعاتی در رابطه با آن‌ها و عنوان شروط ندارند. برخی از سر اجبار و ناآگاهی این شروط را امضا می‌کنند. بعده‌ها که در زندگی برایشان مشکلی پیش بیاید و یا بنا به هر دلیلی به اختلاف بخورند تازه متوجه خطای خود می‌شوند که دیر است. در این مقاله سعی کردیم شما عزیزان را با این شروط آشنا کنیم تا با آگاهی کامل، قدم بر این راه پر از فراز و نشیب بگذارید.

شروط ضمن عقد چیست؟

زمانیکه خطبه عقد بین زن و مرد خوانده می‌شود، هر دو نفر موظف به انجام برخی از امور در برابر یکدیگر می‌شوند. شروط ضمن عقد کاملا قانونی و بدون هیچگونه ایراد و مشکلاتی هستند. ایجاد شروط ضمن عقد به هنگام ازدواج، باعث شده است که حق و حقوق هر دو نفر بعد از ازدواج کاملا حفظ شود و به هیچ یک آسیبی وارد نشود. این شروط در قباله ازدواج ثبت شده‌اند. زن و مرد می‌توانند بنا به خواسته و تصمیم خود هر یک از آن‌ها را امضا کنند. نکته دیگر این مورد است که زن و مرد می‌توانند علاوه بر شروط ضمن عقد، هر شرط دیگری را که می‌خواهند به آن‌ها اضافه کنند.

شرایط 12 گانه ضمن عقد یا شرایط ازدواج

همانطور که در قبل گفته شد، شروط ضمن عقد که از آن تحت عنوان شروط ازدواج نیز نامبرده می‌شود، قوانینی هستند که بعد از امضای زوجین، بصورت حقوقی در می‌آید. در این قسمت از مقاله می‌خواهیم، شروط دوازده‌گانه عقد را برایتان بطور خلاصه نام ببریم.   

شروط 12 گانه عقد

  1. شرط حق تعیین مسکن
  2. تعهد مالی هر دو طرف
  3. توافق برای ازدواج
  4. حضانت فرزند
  5. خروج از کشور
  6. وقت گذاشتن برای خانواده
  7. حقوق فرزندان و تعهدشان
  8. شرط تقسیم شدن اموال بعد از طلاق
  9. نداشتن رابطه جنسی
  10. تعیین مهریه
  11. شناخت قوانین ازدواج و رعایت آنها
  12. تعهد داشتن نسبت به شرایط بیماری، سلامتی و…

مطالعه این مطلب را به شما پیشنهاد می‌کنیم: بهترین مشاوره ازدواج تهران

موارد بالا، شرح مختصری از شروط 12 گانه عقد است که در سند ازدواج ثبت شده است. در صورت رعایت نکردن این حقوق توسط مرد، زن حق طلاق خواهد داشت. در ادامه به اختصار برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

شرط حق تعیین مسکن

این شرط برای ایجاد توافق و همکاری بین همسران است. در برخی از زوجین بعد از ازدواج بر سر انتخاب محل زندگی برخی مشکلات بوجود می‌آید. با امضا کردن این شرط می‌توان بین همسران تعامل و همکاری درست را ایجاد کرد. بعد ازادواج زوجین باید با توافق و نظر یکدیگر اقدام به تعیین محل زندگی خود کنند.

شرایط 12 گانه ضمن عقد

نداشتن رابطه جنسی

این شرط می‌تواند توسط هر دو نفر و یا یک نفر تعیین گردد. این به معنای عدم برقراری رابطه‌ی جنسی بعد از ازدواج زن و مرد میباشد. بعد از ازدواج با زیرپا گذاشتن این شرط، طرف شاکی میتواند از طرف مقابل که دچار تخلف شده در این مورد شکایت کند.

حتما بخوانید: مرکز مشاوره طلاق

نمونه شروط ضمن عقد

شروط ضمن عقد دیگری علاوه بر شروط 12 گانه ضمن عقد که در بالا ذکر شد نیز وجود دارند. این شروط را زوجین بعد از توافق با یکدیگر می‌توانند در سند ازدواج ثبت کنند.  شروط ضمن عقد برای همسان سازی حقوق بین زن و مرد بعد از ازدواج می‌باشد.

این شروط ضمن عقد عبارت اند از:

شرط حق ادامه تحصیل

در این شرط، زن می‌تواند بدون هیچ مشکلی در هر سن و مقطعی و در هر مکانی به ادامه تحصیل خود بپردازد. درست است که امروزه اکثر آقایان با درس خواندن همسرانشان مشکلی ندارند. اما ممکن است در آینده برای برخی از زوجین با توجه به مشکلاتی که پیش می‌آید و لج و لجبازی‌ها این حق از خانم گرفته شود.

شرط حق اشتغال

این شرط را می‌توان جزو مهم‌ترین شرط‌ها قرار داد. بسیاری از خانم‌ها هستند که تحصیلات عالیه دارند اما بعد از ازدواج بنا به مخالفت‌های همسرش اجازه برای کارکردن و داشتن شغل ندارد. با امضا کردن توافقی زن و مرد برای گرفتن این حق، خانم بعد از ازدواج می‌تواند مشغول به کار شود.

حضانت فرزند بعد از طلاق

در این شرط زن ومرد به توافق می‌رسند که بعد از طلاق:

1 – حضانت فرزند بعد از طلاق به اننتخاب و صلاح دید فرزندشان باشد

2 – حضانت فرزند بعد از طلاق به مادر برسد

حق خروج از کشور

در کشورمان، خانم‌ها برای خروج از کشور نیاز به اجازه همسر  دارند. با توافق دوطرف و قید این شرط در سند ازدواج، حق خروج از کشور به زن بعد از ازدواج داده می‌شود.

شرط تنصیف اموال

این شرط بیان می‌کند که بعد از طلاق، اموال و دارایی چطور بین دوطرف تقسیم می‌شود. این شرط به عنوان مبلغی است که آقا برای همسرش در نظر می‌گیرد. این مبلغ براساس توانایی مالی فرد تعیین می‌گردد. همچنین توافق دو نفر نیز برای برقراری این شرط الزامیست.

حق طلاق

در بعضی مواقع گرفتن طلاق از جانب خانم بسیار سخت و گاهی نشدنی است. یا خانم بعد از ازدواج تنها در برخی از شرایط خاص می‌تواند درخواست طلاق بدهد. با توجه به این موارد بهتر است که هنگام عقد این حق به خانم داده شود. با یک امضا کردن این شرط بعد از ازدواج خانم و آقا بدون دردسر و با توافق یکدیگر می‌توانند جدا شوند.

انتخاب محل سکونت

طبق قانون و در حالت طبیعی انتخاب محل سکونت بر عهده آقا می‌باشد. با قید کردن این شرط در سند ازدواج، خانم می‌تواند بعد از ازدواج محل زندگی و سکونت خود و همسرش را انتخاب کند.

مطالعه این مطلب می‌تواند برای شما مفید باشد: سوالات مهم جلسه خواستگاری

شروط بین زوجین

دلیل وجود شروط ضمن عقد

بعد از ازدواج، بنا به هر دلیلی ممکن است برخی اتفاقات رخ دهد که برای هر یک از طرفین دچار عذاب و مشکلاتی شود. با عنوان کردن این شرایط و ثبت آن‌ها، می‌توان بعد از ازدواج از رخداد برخی مشکلات احتمالی جلوگیری کرد. با توجه به اینکه بعد از ازدواج ممکن است هر رفتاری از طرف مقابل سر بزند، بهتر است تمامی شروط را در عقدنامه ثبت کنید. بعد از توافق با طرف مقابلتان و ذکر شروط ضمن‌عقد، به دفاتر رسمی مراجعه کرده و تمامی شروط را در دفتر اسناد رسمی به ثبت برسانید. نکته مهم دیگر این است که شما عزیزان باید به متن شروط دقت کنید. زیرا هر کلمه در متن شروط از اهمیت بالایی برخوردار است. با کوچکترین اشتباه در عنوان کردن متن، در آینده دچار مسائل و مشکلات فراوانی خواهید شد.

با توجه به اهمیت و حساسیت این موضوع، شما عزیزان می‌توانید با مشاوران متخصص در این مورد مشورت نمایید. این مشورت و گرفتن راهنمایی‎‌های لازم، برای جلوگیری از رخداد هرگونه مسائلی است که احتمال بروز آن‌ها وجود دارد. همچنین شما عزیزان که در شرف ازدواج هستید می‌توانید از مشاورین که در حوزه مشاوره قبل از ازدواج فعالیت دارند کمک بگیرید. شما بعد از ازدواج نیز در هر زمان با توجه به اتفاقات پیش آمده، می‌توانید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و شروط ضمن عقد مورد نظر خود را ثبت کنید. در رابطه با این موضوع نیز می‌توانید از مشاورینی که در حوزه مشاوره بعد ازدواج و مشاوره خانواده فعالیت دارند، راهنمایی بگیرید.

مطالعه این مطلب می‌تواند برای شما مفید باشد: بهترین مشاوره خانواده در تهران 

 

ثبت شروط ضمن عقد بعد از ازدواج

متاسفانه برخی از ازدواج‌ها بنا به دلایل مختلفی، ناموفق خواهند بود. اما با عنوان کردن این شروط ضمن عقد، می‌توان از بروز احتمالی این مشکلات جلوگیری کرد. شما می‌توانید هر زمان بعد از ازدواج، با توافق کردن با همسرتان این شروط را در عقدنامه خود ذکر کنید و آن‌ها را به ثبت برسانید.

بسیاری از زوجین بعد از ازدواجشان ممکن است دچار پشیمانی شوند.این دلایل عبارت اند از:

  • از نظر اعتقادی همدیگر را نمی‌شناسید.
  • در حل مسائل مهم دائما به مشکل برمی‌خورید.
  • در مورد روابط دوستانه و داشتن روابط اجتماعی با هم هم‌عقیده نیستید.
  • تحقیقات لازم را درمورد همسرتان قبل از ازدواج انجام نداده‌اید.
  • در رابطه با داشتن و فرزند و حتی تعداد فرزندان هیچ توافق نظری ندارید.
  • درمورد تربیت فرزندانتان دائما به مشکل برمی‌خورید.
  • از هدف همسرتان برای داشتن زندگی مشترک، از هدفش برای ازدواج هیچی نمی‌دانستید.
  • از هدفش برای آینده شغلی‌اش هیچ خبری ندارید.
  • نمی‌دانید که چطور به تفاوت‌های یکدیگر از نظر اعتقادی و اخلاقی احترام بگذارید.
  • به جای ازدواج از روی منطق، صرفا به دلیل دوست داشتن و عاشق بودن، به زیر یک سقف رفته‌اید.
  • خانواده همسرتان را خوب نمی‌شناسید و از روابط آن‌ها هیچ اطلاعی ندارید.
  • عادت‌های همسرتان را نمی‌شناسید.
  • از نحوه برخورد او در برابر مشکلات و مسائل حاد خبر ندارید.
  • نمی‌دانید که همسرتان چگونه ابراز محبت و عشق می‌کند.
    و …

ثبت شرایط ضمن عقد

با توجه به موارد ذکر شده، مراجعه به یک مشاور خانواده و یا مشاوره قبل از ازدواج، برای هر زوجی ضروریست. زیرا نمی‌توان با آگاهی کمی که هر کدام از ما در این رابطه داریم، بتوانیم کامل و صددرصد درست راهمان را انتخاب کنیم. مشاورین متخصص به شما در روند ازدواج کمک می‌کنند. از لحاظ شناخت طرفین، عنوان کردن حق‌ و حقوق هر دو، شناخت بهترین مسیر، کمک کردن در انتخاب درست و… راهنمایی‌های لازم را در اختیارتان قرار می‌دهند.

کلام آخر

برای سخن آخر باید خدمتتان عرض کنیم که امر ازدواج را به هیچ عنوان شوخی نگیرید. در این مسیر شما نیاز به راهنمایی‌ها و کمک‌های بسیاری دارید. نیاز دارید تا در این مسیر پراز فراز و نشیب، حتی شده یک نفر در کنارتان دستتان را بگیرد. زیرا مساله ازدواج بسیارمهم است. مساله‌ایست که نمی‌توان سرسری از کنارش گذشت. با شکست در آن، فرد دچار فروپاشی شدیدی خواهد شد که گاهی در جوامع، غیرقابل جبران است.   تیم قوی آرامش من، در در کلینیک روانشناسی در تهران، کنار شما عزیزان همراه با مشاورین متخصص در امور قبل از ازدواج و بعد از ازدواج، در کنار شما عزیزان می‌باشد. باشد که با آگاهی کامل، قدم در این مسیر بزرگ بردارید.

دیدگاه‌ ها...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره

%50 تخفیف

اگه پرداخت هزینه جلسات مشاوره برات سنگینه

سه شنبه‌ها رو از دست نده!

همین حالا تماس بگیر

09393448506 - 02122882473