لوگوتراپی یا معنا درمانی

معنا درمانی

معنا درمانی یک رویکرد مثبت برای درمان می‌باشد و راه‌های مختلف درمانی را برای روان درمانی در نظر می‌گیرد. لوگوتراپی یا معنا درمانی بر روانشناسی مثبت کار می‌کند و درمانی زندگی را با توجه به رنج‌ها و سختی‌هایی که دارد برای ما ارزشمند و زیبا می‌سازد. نظریه لوگوتراپی توسط ویکتور فرانکل بیان شد. او بر این باور بوده است که انسان با جست و جوی معنا در زندگی انگیزه پیدا می‌کند. ما در این مقاله به بررسی معنای لوگوتراپی و تکنیک‌های آن و تاثیراتش خواهیم پرداخت.

لوگوتراپی چیست

لوگوتراپی یا معنا درمانی چیزی بیش از درمان است؛ یک فلسفه برای کسانی است که در زندگی خود سر درگم شده‌اند. افراد را در برابر رنج و بیماری حمایت می‌کند و توسط اراده ما به معنا و میل درونی برای یافتن هدف و معنا در زندگی استفاده می‌شود. واژه لوگوتراپی از کلمه لوگوس که یک کلمه یونانی است گرفته شده است. لوگوس به معنای “معنا” می‌باشد. تراپی نیز به معنای درمان است. لوگوتراپی به افراد کمک می‌کند تا آنچه را که در زندگی آن‌ها معنا دارد را پیدا کنند و بر مشکلات چیره شوند.

افرادی که تحت درمان از طریق معنا درمانی می‌باشند، در آخر با یک حس، معنادار روبرو می‌شوند. این امر سبب می‌شود با مشکلاتی که بر سر راهمان پدیدار می‌شود مقابله کنیم و از آن‌ها در جهت مثبت بهره بگیریم. به طور خلاصه و مفید بخواهیم لوگوتراپی را معنا کنیم می‌شود: لوگوتراپی مشکلی را از زندگی از بین نمی‌برد و حتی آن مشکل را در فرد حل نمی‌کند و هیچ ادعایی هم در این باره ندارد. لوگوتراپی به افراد کمک می‌کند تا نگرشی مثبت نسبت به مسائل و مشکلات داشته باشند.

ویژگی‌های لوگوتراپی

لوگوتراپی یا معنا درمانی نیز مانند سایر روش‌های درمانی دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خود است. لوگوتراپی دارای سه ویژگی اصلی است که طبق نظریه فرانکل می‌باشد:

  • هر انسان یک هسته سالم دارد.
  • تلاش انسان برای بالا بردن درک اطرافیان به منابع درونی آن‌ها و مورد استفاده قراردادن آن‌هاست.
  • زندگی هدف دار، معنادار است اما قرار نیست که خوشبختی و آرامش را هم به همراه خود داشته باشد.

این سه ویژگی نشان می‌دهد که شما می‌توانید به چند روش در زندگی معنا پیدا نمایید.

  • دید شما نسبت به درد و رنج
  • ارتباط شما با افراد و کسب تجربه
  • انجام دادن یک عمل و یا ایجاد نمودن یک کار

فرانکل همچنین بیان کرد که آزادی در زندگی به نوع عکس‌العمل ما در برابر مشکلات و ایجاد شادی بستگی دارد. در واقع شما می‌توانید با درک واکنش‌های خود معنا پیدا کنید.

مزایای لوگوتراپی یا معنا درمانی

وجود یک حس معنادار می‌تواند برای انسان بسیار سودمند باشد. لوگوتراپی می‌تواند به افراد در حل بسیاری از مشکلات کمک رساند. زمانیکه فکر و نگرش خود را در رابطه با مشکلات تغییر دهید خواهید دید که حل آن‌ها چقدر ساده است. از این رو لوگوتراپی مزایای ویژه‌ای دارد مانند:

  • افکار منفی را کاهش می‌دهد.
  • تحمل کردن استرس را بالا می‌برد.
  • در زندگی زناشویی تاثیر مثبتی دارد و رضایت را بالا می‌برد.
  • تحمل افراد را افزایش می‌دهد.
  • رضایت شغلی را افزایش داده و از فرسودگی شغلی جلوگیری می‌نماید.
  • افراد را به زندگی مشتاق می‌کند.

حتما بخوانید: چگونه مشکلات خانوادگی را حل کنیم

متخصصین لوگوتراپی

تکنیک‌های معنا درمانی

لوگوتراپی توسط روان درمانگران و متخصصین انجام می‌گیرد. معنا درمانی از طریق چند تکنیک اجرا می‌شود. این تکنیک‌ها نیز براساس نظریه فرانکل که معتقد بود: “رنج فرصتی است برای بهبود زندگی”، شکل گرفته شده است. این تکنیک‌ها عبارتند از:

تکنیک بازتاب

بازتاب اولین تکنیک لوگو درمانیست. در این تکنیک متخصص ذهن فرد را از سمت مشکلات، دور کرده و به سمت نکات مثبت سوق می‌دهد. همین امر سبب شده تا ذهن فرد مثبت فکر کند و مشکلات را به چشم یک فرصت در زندگی ببیند.

نیت یا قصد متناقض

این تکنیک برای افرادی که دچار اختلال روانی ترس و اضطراب شدید هستند، مناسب است. در این تکنیک متخصص فرد را در موقعیتی که از آن ترس دارد قرار می‌دهد. زیرا بر این باورند زمانیکه ترس و اضطراب بسیار حاد باشد می‌تواند تاثیر مفیدی بر روی فرد بگذارد. از این رو فرد را در موقعیت‌های ترسناک قرار می‌دهند تا آن موقعیت را به شوخی بگیرند و به آن بخندند. این کار سبب می‌شود تا ترس فرد از بین رود.

مطالعه این مطلب می‌تواند برای شما مفید باشد: روش‌های کاهش استرس

سخن سقراطی

این تکنیک افکار منفی و استرس را در افراد از بین می‌برد. اساس این تکنیک بر پایه خود شناسی افراد و خودیابی است. این تکنیک کمک می‌کند تا پاسخ اهداف خود را بیابید.

فرضیات لوگوتراپی

لوگوتراپی دارای شش فرضیه اساسی است که مطابق با ویژگی‌ها بیان می‌شود. این فرضیات عبارتند از:

  • شما برای یافتن معنا در زندگی اراده دارید.
  • شما آزاد هستید تا از اراده خود برای یافتن معنا کمک بگیرید.
  • این نظریه به شما ثابت می‌کند که هیچ کس شبیه شما نیست و شما منحصربه فرد هستید.
  • اهدافی را که متناسب با لحظه است را می‌یابید.
  • شما در تمام موقعیت‌ها دارای معنا هستید.
  • روح شماست که وجود شما را می‌سازد.

معنا درمانی در روانشناسی

تا اینجا متوجه شدیم که لوگوتراپی یا معنا درمانی یک روش عالی برای ایجاد تفکرات مثبت و کنار آمدن با مشکلات است. امروزه از لوگوتراپی برای درمان برخی از اختلالات روانی نیز استفاده می‌شود. از لوگوتراپی برای درمان برخی از اختلالات مانند:

حتما بخوانید: درمان افسردگی بدون دارو

موارد بالا جزو درمان‌های فردی بود. یعنی جلسات تنها بین فرد و دکتر مشاوره روانشناس برگزار می‌شود. اما نمونه دیگری از لوگوتراپی در علم روانشناسی استفاده می‌شود، لوگوتراپی گروهی است. در این روش حمایت‌های ویژه‌ای از برخی گروه‌های خاص می‌شود. مانند گروه زنان مطلقه، گروه افراد افسرده، گروهی از افراد که درد و رنجی را به دوش می‌کشند و… . لوگوتراپی توسط روان درمانگران و متخصصین و مشاورین در کلینیک روانشناسی انجام می‌پذیرد. شما عزیزان می‌توانید با مشاهده اختلالات روانی بالا در خود و یا برای تغییر تفکر خود نسبت به زندگی، به بهترین مراکز روانشناسی مراجعه کنید. بعد از مراجعه توسط بهترین روانشناسان روند درمانی شما طی جلسات تعیین شده انجام می‌شود.

مطالعه این مطلب می‌تواند برای شما مفید باشد: در جلسات مشاوره طلاق چه می‌گذرد

معنا درمانی در زندگی روزمره

برخی از روش‌ها وجود دارد که به افراد برای استفاده معنا درمانی در زندگی روزمره کمک می‌رساند. این روش‌ها عبارتند از:

  • باید به این درک و پذیرش برسید که زندگی ناعادلانه و بی رحم نیست.
  • روابط خوب داشته باشید.
  • کاری را برای خود ایجاد کنید.
  • به دنبال آزادی باشید.
  • در رنج و درد فرصت و هدف بیابید.
  • بر روی دیگران تمرکز داشته باشید.

با انجام روش‌های بالا شما لوگوتراپی را در زندگی روزمره خود وارد کرده‌اید. به مرور و تمرین خواهید دید که چطور دیدتان به زندگی و درکتان از خود و مشکلاتتان تا چه حد تغییر می‌کند. همین امر سبب می‌شود تا شما در زندگی به رفاه و آسایش دست یابید.

لوگوتراپی یا معنا درمانی

لوگوتراپی در قرآن

برخی از تحقیقات نشان داده است که لوگوتراپی از طریق قرآن امکان پذیر است. زیرا کلام خداوند قدرتی دارد که می‌تواند تفکر انسان را همواره مثبت سازد. طی آزمایشی که توسط تیم روانشناسی انجام شد برخی از افراد افسرده را جمع آوری کرده و آن‌ها را تقسیم نمودند. دو گروه را در دو اتاق مجزا قرار دادند. برای یک گروه قرآن پخش کرده و برای گروه دیگر این کار را انجام ندادند. در واقع این روش را طی چند جلسه در کنار روش‌های دیگر انجام دادند. بعد از اتمام درمان از طریق لوگوتراپی، افرادی که قرآن برایشان پخش شده بود بهبودی بهتری نسبت به افرادی که قرآن گوش نکردند داشتند. از همین آزمایش به معجزه کلام خداوند پی خواهیم برد. معنا درمانی از طریق قرآن یک روش کارآمد و تاثیرگذار است.

کلام آخر

لوگوتراپی یا معنا درمانی یک روش عالی برای تغییر دید شما نسبت به مشکلات و استفاده از آن در مسیر مثبت است. اگر شما فردی هستید که دائما در زندگی مشکلات را می‌بینید بهتر است نزد یک متخصص برای معنا درمانی بروید تا از آ‌ن‌ها در مسیر مثبت استفاده کنید. زیرا داشتن افکار مثبت به شما در رسیدن به زندگی ایده آل و بی نقص کمک می‌کند. در واقع ما همانی خواهیم شد که به آن فکر می‌کنیم. پس باید حواسمان به ورودی‌های ذهن باشد. شما می‌توانید با هماهنگی قبلی و تعیین وقت از کلینیک آرامش من برای حضور در جلسات لوگوتراپی اقدام نمایید. تیم قوی آرامش من همه روزه با پشتیبانی قوی پاسخگوی شما عزیزان برای رفع مشکلات شما می‌باشد.

منابع:

دیدگاه‌ ها...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره

%50 تخفیف

اگه پرداخت هزینه جلسات مشاوره برات سنگینه

سه شنبه‌ها رو از دست نده!

همین حالا تماس بگیر

09393448506 - 02122882473