کلپتومانیا یا جنون سرقت

کلپتومانیا یا جنون سرقت

اگر شما چیزی را بدون اجازه مالک آن بردارید، دزدی حساب می‌شود. این اتفاق ممکن است از کودکی رخ دهد و اگر جلوی آن گرفته نشود می‌تواند تبدیل به یک عادت بد شود. نباید اجازه داده شود که دزدی در فرد تبدیل به یک عادت شده و برایش اعتیادآور باشد. در غیر اینصورت فرد نسبت به دزدی اعتیاد پیدا می‌کند و سخت می‌توان او را از این کار منع کرد. زمانیکه فرد به دزدی اعتیاد پیدا کند به آن کلپتومانیا گفته می‌شود. ما در این مقاله شما را با کلپتومانیا بیشتر آشنا خواهیم کرد.

کلپتومانیا چیست؟

کلپتومانیا یک اختلال روانی در افراد است. فردی که دچار کلپتومانیا باشد نسبت به دزدی کردن اشتیاق داشته و در برابر میل به دزدی مقاومتی از خود نشان نمی‌دهد. در واقع فرد نسبت به اجسامی که نیاز ندارد هم، مقاومتی از خود برای دزدیدن آن نشان نمی‌دهد. همیشه برای دزدین اجسام غیر نیاز انگیزه دارند. زمانیکه فرد جسمی را می‌دزدد، هیچ نیازی به آن ندارد و بعد از مدتی نیز آن را دور می‌اندازد. افراد مبتلا به کلپتومانیا، قبل از عمل دزدی احساس تنش و استرس دارند و بعد از عمل دزدی، حس آرامش و لذت بخشی به آن‌ها دست می‌دهد. افرادی که از اختلال کلپتومانیا رنج می‌برند هیچ برنامه ریزی قبلی برای دزدی کردن خود ندارند و زمانیکه در یک محیط قرار می‌گیرند به دلیل احساس لذتی که به آن‌ها دست می‌دهد، این عمل را انجام می‌دهند. کلپتومانیا ممکن است باعث شود که افراد مبتلا به این اختلال احساس شرم داشته باشند و همیشه با تنهایی خود زندگی کنند.

علت مبتلا شدن به کلپتومانیا

تا به امروز دلیل و علت مشخصی برای مبتلا شدن به کلپتومانیا مشخص نگردیده است. اما برخی از عوامل وجود دارند که می‌توان گفت باعث بروز کلپتومانیا در افراد می‌شود. این علت‌ها عبارتند از:

ژنتیک و سوابق خانوادگی

دانشمندان و متخصصین بر این باورند که سوابق خانوادگی و ژنتیک می‌تواند بر روی افراد تاثیر بگذارد. اگر یکی از اعضای خانواده دچار کلپتومانیا باشد و یا به مصرف مواد اعتیاد داشته باشد می‌تواند سبب شود که فرزندش نیز به کلپتومانیا مبتلا گردد. زیرا داشتن اعتیاد و دیگر اختلالات روانی می‌تواند سبب بروز کلپتومانیا در فرد گردد.

مطالعه این مطلب می‌تواند برای شما مفید باشد: راه‌های ترک اعتیاد 

استرس و اضطراب

حتی اگر استرس عاملی برای ایجاد اختلال کلپتومانیا نباشد، می‌تواند آن را بدتر کرده و بر روی آن تاثیر منفی بگذارد. استرس داشتن می‌تواند بر روی بدن نیز تاثیرات بسیار مخربی ایجاد کند. از طرفی کلپتومانیا به دلیل ضعف در تکانه‌های عصبی و ترشح برخی هورمون‌ها ایجاد می‌شود. از آنجایی که استرس تاثیر مخربی بر روی ترشح و عملکرد این هورمون‌ها و تکانه‌ها دارد، می‌تواند عامل و یا محرک کلپتومانیا باشد.

عدم تعادل عملکرد مغز

مغز ما از مواد شیمیایی تشکیل شده است که بتواند عملکرد درست برای مدیریت و حفظ ارتباط‌های عصبی داشته باشد. ممکن است بنا به دلایلی، مغز ما به درستی کار نکرده و دچار اختلال شود. این موضوع سبب خواهد شد که فرد، مبتلا به کلپتومانیا گردد. اما باز هم در رابطه با این موضوع باید اطلاعات بیشتری به دست آید.

داشتن اختلالات روانی دیگر

بیشتر افرادی که دارای اختلال کلپتومانیا هستند از دیگر اختلالات روانی نیز رنج می‌برند. تعداد زیادی از افراد مبتلا به کلپتومانیا، اختلال وسواس، اختلال اضطراب، دوقطبی بودن، اختلال سوءمصرف مواد مخدر و… را نیز در خود دارند. می‌توان گفت که داشتن برخی از این اختلالات سبب بروز کلپتومانیا در فرد خواهدشد.

مشکلات در ترشح سروتونین

سروتونین ماده‌ای است که به کنترل خلق و خو و رفتار و احساسات کمک می‌کند. زمانیکه فردی در ترشح سروتونین در بدن خود با مشکل روبرو شود می‌تواند دلیلی بر مبتلا شدن به اختلال کلپتومانیا باشد.

علائم کلپتومانیا

علائم کلپتومانیا

اولین و مهم‌ترین نشانه و علائم اختلال کلپتومانیا در افراد، میل اجباری و غیرقابل کنترل آنها در برابر دزدیدن اشیاء می‌باشد. علاوه بر این نشانه، علائم مهم دیگری نیز وجود دارند که نشان می‌دهند فرد مبتلا به کلپتومانیا می‌باشد. اگر این علائم را در خود و یا دیگران مشاهده کردید، بهتر است هر چه سریع‌تر برای درمان آن اقدام نمایید.

  1. شخص قبل از دزدی احساس تنش و اضطراب دارد و بعد از دزدی احساس آرامش و لذت بخشی را تجربه می‌کند.
  2. بعد از دزدی، فرد جنس دزدیده شده را دور می‌اندازد. یا به شخص دیگری هدیه می‌دهد و یا دوباره به خود صاحب شی، آن اقلام را برمی‌گرداند.
  3. فرد بدون اینکه نیازی به اشیاء و اقلام داشته باشد آن‌ها را می‌دزدد.
  4. دزدی را به تنهایی انجام می‌دهند و از دوستان و خانواده خود این قضیه را پنهان می‌کنند.
  5. زمانیکه بعد ازدیدی حس لذت از بین می‌رود، فرد عذاب وجدان شدیدی گرفته و از کار خود پشیمان می‌شود.
  6. هیچ سود مالی و انگیزه‌ای پشت کلپتومانیا قرار ندارد.
  7. فرد به دلیل انتقام و یا خشم و عصبانیت، دزدی نمی‌کند.

ریشه روانی دزدی

دزدی کردن افراد علت‌های فراوانی می‌تواند داشته باشد. یکی از علت‌ها اختلال کلپتومانیا در فرد است که ریشه روانی داشته و یک اختلال روانی به حساب می‌آید. ریشه روانی دزدی می‌تواند از کودکی فرد در ذهن و روان او شکل بگیرد و ریشه بدواند. مشکلات اقتصادی فراوانی که وجود دارد و فشار روانی و مالی بسیاری که بر روی افراد وجود دارد می‌تواند یک علت برای دزدی باشد.

برخی به علت خلاء عاطفی و یا جسمی که دارند، دست به دزدی می‌زنند. برخی نیز به دلیل فشارهای عصبی، حسادت و یا انتقام است که دزدی را انجام می‌دهند. طرد شدن و عدم اعتماد به فس در اشخاص نیز سبب خواهد شد که ریشه روانی دزدی در آن‌ها جوانه بزند.

بسیاری از افرا برای اینکه توسط دیگران خورد شده‌اند و شخصیت و استقلالشان زیر سوال رفته است، عمل دزدی را انجام می‌دهند. با توجه به این عوامل متوجه خواهیم شد که دزدی یک اختلال روانی است و ریشه روانی دارد.

از آنجایی که دزدی نشانه عدم سلامت است و ریشه روانی دارد، می‌توان آن را درمان و یا کنترل کرد. با رفتن به بهترین مرکز روانشناسی و مراجعه به یک مشاور خوب می‌توان آن را درمان یا کنترل نمود.

مطالعه این مطلب می‌تواند برای شما مفید باشد: مشاوره کودک آنلاین 

چگونه با یک دزد برخورد کنیم؟

ممکن است شما با یک دزد در خانه و یا محل کارتان برخورد کنید. حتی ممکن است که آن فرد یکی از دوستان و یا یکی از اعضای خانواده شما باشد. شاید در موقعیت‌هایی قرار بگیرید که دزد به طور ناگهانی به آنجا دستبرد بزند. هیچ یک از این اتفاقات به دست خود شما نیست. اما مهم است که بدانید در مواجهه با این موقعیت‌ها چگونه با یک دزد برخورد کنید؟!

اگر در خانه خود متوجه حضور دزد شدید بهتر است اقدامات زیر را انجام دهید.

  • از سارق و یا دزد پنهان شده و در صورت امکان از خانه فرار کنید.
  • در نزدیکترین اتاق و یا کمد بی سر و صدا پنهان شوید.
  • هنگامی که در اتاق پنهان شدید پشت در را ببندید و یا وسیله‌ای را قرار دهید که دزد نتواند وارد شود.

در هنگام مواجه با دزد در محل کار اقدامات زیر را انجام دهید.

  • مصاحبه با کارمندان و شناسایی سارق
  • بررسی حساب شرکت
  • ایجاد قوانین و نظم
  • اطلاع دادن به پلیس

هنگام مواجهه با دزدی یکی از اعضای خانواده بهتر است اقدامات زیر را انجام دهید.

  • با اعضای خانواده صحبت کنید. کلیک کنید: رفع مشکلات خانواده 
  • در رابطه با ناپسند بودن کار و آسیب آن با اعضای خانواده صحبت کنید.
  • در صورت لزوم یکی دیگر از اعضای خانواده را به صورت نمایشی مقصر اعلام کنید.
  • برای جبران کار برنامه بچینید.
  • آسیب‌های عاطفی را شناسایی کنید.
  • برای درمان فرد هر چه سریع‌تر اقدام کنید.
  • درصورت نیاز به پلیس اطلاع دهید.
  • اشیاء با ارزش خود را پنهان کنید.
  • به مشاوره مراجعه نمایید.

چگونه با دزدی کودک برخورد کنیم

درمان کلپتومانیا

شاید برایتان این سوال پیش‌ آید که آیا درمانی برای کلپتومانیا وجود دارد یا خیر؟ می‌توان گفت که تا امروزه با وجود مطالعات و تحقیقات گسترده توسط محققین درمان مشخصی برای کلپتومانیا تشخیص داده نشده است. اما می‌توان با برخی روش‌ها به درمان و کنترل کلپتومانیا کمک کرد که به آن اشاره خواهیم نمود. دو روش مهم برای درمان کلپتومانیا وجود دارد:

مصرف دارو

این روش و تجویز دارو باید توسط متخصصین و پزشکان برای فرد انجام شود. نمی‌توان به طور سر خود از دارو استفاده نمود. برخی از متخصصین بعضی از داروها را برای افراد مبتلا به کلپتومانیا تجویز می‌کنند که می‌تواند مقاومت این افراد به دزدی را افزایش دهد. برخی از متخصصین نیز داروهای ضد استرس و ضدافسردگی را تجویز می‌کنند که می‌تواند بسیار کمک کننده باشند.

روان درمانی

این روش نیز توسط مشاورین و متخصصین در مراکز مشاوره انجام می‌گردد. فرد با مراجعه به مشاوره و تعیین جلسات توسط متخصص در جلسات روان درمانی شرکت می‌کند. در جلسات مشاور به فرد کمک می‌کند که دلیل انجام برخی کارها را درک کند و تلاشش را برای انجام ندادن آن کار به کار گیرد. فرد می‌تواند از طریق هیپنوتیزم درمانی نیز برای جلوگیری و کنترل کلپتومانیا استفاده نماید.

حتما بخوانید: تاثیرات درمان با هیپنوتیزم 

کلام آخر

بسیاری از افراد به دلایل اختلالات روانی که در خود دارند دست به هر کاری می‌زنند. این موضوع بیش از این که اطرافیان را آزار دهد موجب آزار خود شخص خواهد شد. بهتر است در صورت مشاهده کوچکترین علائم، این افراد را به مشاورین متخصص در این زمینه معرفی کرد تا بتوان آن‌ها را از این بیماری عذاب آور نجات داد. شما می‌توانید برای اقدام به درمان و یا کنترل کلپتومانیا در خود و یا اطرافیانتان با کلینیک آرامش من تماس بگیرید. با هماهنگی از طریق پشتیبانی همه روزه آرامش من شما می‌توانید پزشک خود را انتخاب کرده و درمان خود را به بهترین شکل ممکن آغاز نمایید.

 منابع:

دیدگاه‌ ها...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره

%50 تخفیف

اگه پرداخت هزینه جلسات مشاوره برات سنگینه

سه شنبه‌ها رو از دست نده!

همین حالا تماس بگیر

09393448506 - 02122882473