چطور مهارت ارتباطی خود را افزایش دهیم؟

مهارت ارتباطی

اینکه ارتباط قوی داشته باشیم، باعث می‌شود که تمام جنبه‌های زندگی ما تحت تاثیر قرار گرفته و بسیار عالی پیش رود. اگر شما ارتباط قوی و خوبی را بتوانید در محل کار و یا حتی در یک جمع دوستانه و اجتماعی برقرار کنید، می‌تواند باعث بهبود روند کاری و روابط شما شود. در حقیقت این موضوع یکی از پایه‌های اساسی برای موفقیت در کسب و کار است. با توجه به ارتباطات امروزی و پیشرفت آن، تقویت یادگیری مهارت‌های ارتباطی، یکی از اصولی است که همه ما باید آن را بیاموزیم و در برنامه زندگی خود قرار دهیم. باید بدانید که یادگیری این مهارت‌ها بسیار ساده است و شما می‌توانید با انجام برخی راهکارها آن را افزایش دهید. کافیست بدانید تعریف مهارت ارتباطی چیست و به طور کامل با آن آَشنا شوید تا بتوانید برای تقویت آن اقدامات لازم را انجام دهید.

ارتباط موثر چه نوع ارتباطی است؟

ارتباط موثر ارتباطی است که لازمه آن، برقراری ارتباط با دیگران است. درحقیقت ارتباط موثر به این معناست که بتوانید با مخاطب خود به خوبی ارتباط برقرار کنید، که این موضوع شامل درک و صحبت درباره نیازهای آن‌هاست؛ و بعد از درک و گوش دادن به صحبت آنان، پاسخ درست و صحیح، به گفت و گوی آنان است. درحقیقت با ارتباط موثر است که می‌توانید رابطه خود را با دیگران حفظ کرده و در کسب و کار خود موفق باشید. در غیر اینصورت هرگز نمی‌توانید در هیچ موردی موفق باشید.

فردی که ارتباط موثری را بتواند با دیگران برقرار کند، جزو موثرترین افراد به شمار می‌آید. زیرا می‌توانند همزمان که اطلاعات خودشان را در اختیار دیگران قرار می‌دهند، به طور فعالانه به طرف مقابل خود گوش دهند. این افراد می‌توانند تمام ورودی‌ها را به خوبی دریافت کنند و در نهایت نظرات خود را به شیوه‌ای خاص و عالی بیان کنند. حال این موضوع که شما بتوانید ارتباط موثری با دیگران برقرار کنید و به موفقیت دست یابید، نیازمند تقویت مهارت‌های ارتباطی است که به راحتی و با چند روش ساده می‌توان انجام داد.

مهارت ارتباطی به چه معناست؟

حال در ابتدا باید بدانیم که مهارت ارتباطی به چه معناست. مهارت ارتباطی همانطور که از اسمش پیداست به مهارتی گفته می‌شود که به نوع ارتباط افراد با دیگران مربوط می‌شود. مهارت ارتباطی می‌تواند غریزی باشد، اما در عین حال می‌توان به خوبی آن را تقویت نمود. این را می‌دانید که برای داشتن ارتباط قوی و سازنده با دیگران، باید با مهارت‌های آن آشنا شوید و آن را بیاموزید. اگر شما مدیر هستید و یا فردی هستید که باید ارتباط قوی و موثری داشته باشید، باید مهارت ارتباطی را بیاموزید. مهارت ارتباطی یعنی یادگیری و آموزش برخی راه‌های برقرای ارتباط بهتر با دیگران. این موضوع شامل خوب حرف زدن، خوب گوش دادن، تاثیر کلام شما و درک مقابل از صحبت فرد موردنظر است.

اهمیت داشتن مهارت ارتباطی

دلیل اهمیت مهارت ارتباطی

یادگیری مهارت ارتباطی برای داشتن ارتباطی موثر در تمام حوزه‌های زندگی، اهمیت زیادی دارد. حال اهمیت این موضوع به چه دلیلی می‌تواند باشد؟ چند دلیل مهم وجود  دارد که می‌تواند به شما ثابت کند یادگیری و داشتن مهارت ارتباطی تا چه حد اهمیت دارد. مانند:

  • اگر شما بتواندی مهارت‌های ارتباطی را بیاموزید، به راحتی می‌توانید حرف و صحبت طرف مقابل خود را درک کنید. این درک می‌تواند باعث شود که زندگی شخصی شما رو به بهبودی بوده و ارتباط موثری با شریک عاطفی خود برقرار کنید. گوش ندادن صحیح و صحبت نکردن در رابطه عاشقانه و شخصی، مهم‌ترین دلیل برهم خوردن روابط می‌باشد. شما اگر بتوانید مهارت‌های ارتباطی را به خوبی بیاموزید، می‌توانید یک رابطه عاشقانه و عالی را تجربه کنید.

مطالعه این مطلب را به شما پیشنهاد می کنیم: چطور رابطه پایدار داشته باشیم؟

  • اگر شما در طول زندگی خود و در مقطع خاصی، نیازمند این باشید که شغل خود را تغییر دهید و یا بنا به هر دلیلی برای ارتقا شغل خود درخواستی داشته باشید داشتن مهارت ارتباطی خوب می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. زیرا در این مورد برقرار کردن ارتباط چشمی خوب، تکان دادن اعضای بدن و استفاده مناسب از برخی واژگان در شرایط مناس،ب می‌تواند به شما کمک فراوانی برساند.
  • داشتن مهارت ارتباطی خوب باعث خواهد شد که شما در تعاملات و مدیریت مشاغل و سازمان‌ها به خوبی عمل کنید.
  • اینکه شما مهارت ارتباطی خود را افزایش دهید، می‌تواند به شما در تمام حوزه‌های زندگی کمک کند. شما می‌توانید در گردهمایی‌ها و همایش‌ها به خوبی ظاهر شوید. همچنین در حرفه و شغل خود همیشه جایگاه عالی و خوبی خواهید داشت.

انواع مهارت‌های ارتباطی

مهارت ارتباطی انواع مختلفی دارد. شما برای داشتن ارتباط قوی و موثر باید بتوانید این مهارت‌های ارتباطی در خود را تقویت کنید. البته که باید بدانید اگر یکی از این مهارت‌های ارتباطی تقویت نشود، شما نمی‌توانید ارتباط موثری داشته باشید. پس کارکردن و تقویت همه این موارد کاملا ضروری می‌باشد. انواع مهارت‌های ارتباطی لازم و ضروری برای یادگیری و تقویت عبارتند از:

  1. صحبت کردن به طور مستقیم
  2. گوش دادن
  3. کنترل کردن احساسات
  4. مدیریت و کنترل استرس
  5. ارتباط غیر کلامی

تقویت مهارت ارتباطی

همانطور که تا این قسمت از مقاله بارها تکرار کردیم، یادگیری و تقویت مهارت‌های ارتباطی برای همه افراد لازم و ضروری است. حال موضوع مهم این است که چگونه می‌توانیم ارتباط موثری داشته باشیم و مهارت‌های ارتباطی خود را به نحو احسنت تقویت کنیم. ما باید به این موضوع دقت داشته باشیم که تقویت مهارت ارتباطی ما باید به گونه‌ای باشد تا باعث رشد و موفقیت ما در زندگی شخصی و کاری ما شود. در این قسمت از مقاله ما به شما عزیزان چندین راهکار برای تقویت مهارت ارتباطی به ساده‌ترین روش معرفی خواهیم کرد. مانند:

عدم استفاده از کلمات و جمله بندی‌های سخت

از کلمات و جمله بندی‌های سخت در صحبت خود استفاده نکنید. زیرا مخاطب را به شدت خسته کرده و باعث می‌شود که به حرف شما گوش ندهد. پس تا می‌توانید ساده صحبت کنید. زیرا شما می‌دانید که قرار است چه بگویید، اما فرد مقابل شما اولین بار است که حرف‌های شما را می‌شنود.

اهمیت زبان بدن

حواستان به زبان بدن خود باشد. در کلام ساده‌تر، باید مراقب ارتباط غیرکلامی خود باشید. طبق آمار و تحقیقاتی که صورت گرفته 60 تا 90 درصد تاثیر ارتباط غیرکلامی بیشتر از ارتباط کلامی و گفتاری است. شما عزیزان می‌توانید برای یادگیری نکات و آشنایی با زبان بدن در کلاس‌های مربوطه به آن شرکت کنید.

تقویت هوش هیجانی

سعی کنید هوش هیجانی خود را تقویت کنید. این نکته را باید بدانید که پایه ارتباطات، بر هوش هیجانی بنا شده است. به زبان ساده‌تر، شما عزیزان باید بتوانید احساسات خود را کنترل کنید. باید بتوانید به خوبی احساسات خودتان را درک کنید. زیرا اگر نتوانید احساسات خود را کنترل و درک کنید نمی‌توانید با دیگران به خوبی ارتباط برقرار کنید.

حتما بخوانید: شناخت انواع احساسات و کنترل آن‌ها

عدم اطمینان کامل به حافظه

همیشه به حافظه خود اطمینان نکنید. در برخی زمان‌ها سعی کنید که سخنان خودتان را یادداشت کرده و یا سخنان مهمتان را در یک برگه همراه خود داشته باشید. زیرا ممکن است در حین سخنرانی‌های بزرگ و یا برپایی همایش، به مشکل بربخورید.

تعادل در ارتباط

سعی کنید رفتار و برخوردتان با همه یکسان باشد. اینگونه نباشد که با یک شخص سرد برخورد کنید و به شخص دیگر احترام فراوانی بگذارید. سعی کنید که با همه افراد به یک لحن صحبت کرده و لبخند بزنید. زیرا اینگونه است که افراد شما را شناخته و ارتباط موثری را با شما برقرار خواهند کرد.

تقویت مهارت‌های ارتباطی

سوال پرسیدن

در بین سخنان خود از طرف مقابلتان سوال بپرسید. زیرا نمی‌دانید که او به حرف‌های شما گوش داده است یا خیر. در این مواقع می‌توانید او را نیز درگیر کرده و از او بازخورد بخواهید. در این مواقع فرد مقابل نیز با شما احساس راحتی خواهد کرد و ارتباط بهتری با شما برقرار می‌کند.

حتما بخوانید: چطور مهارت سوال پرسیدن خود را افزایش دهیم؟

حذف حواس پرتی‌ها

مواردی که باعث می‌شود حواس فرد مقابل و حتی خود شما پرت شود را حذف کنید. به عنوان مثال اگر در اتاق یک وسیله خراب است، یا موبایلتان دائم زنگ می‌خورد و موارد دیگر. شما باید این موارد را به حداقل برسانید تا بتوانید ارتباط موثری را با شخص روبرو برقرار کنید.

شنونده خوب بودن

شنونده خوبی باشید. اگر می‌خواهید که در ارباط با دیگران موثر واقع شوید، باید یاد بگیرید که به خوبی گوش دهید. زیرا خوب گوش دادن است که باعث می‌شود بسیاری از مواردی که باعث برهم خوردن ریتم ارتباط شما و صحبت شما می‌شود، از بین برود.

توجه به لحن صحبت

حواستان به لحن صحبت خود باشد. ممکن است شما به طور خیلی عادی با فردی صحبت کنید، اما متوجه لحن خود نشوید. برای داشتن ارتباط قوی و تقویت مهارت آن، باید بتوانید لحن خودتان را کنترل کنید. باید متوجه نوع لحنتان باشد تا باعث ناراحتی و نگرانی فرد مقابل نشوید.

فکر کنید!

همیشه این نکته را یادتان باشد که قبل از حرف زدن فکر کنید. بهتر است حتی قبل از اینکه حرفی را بر زبان بیاورید کمی صبر کرده و مکث کنید. سپس با فکر، آن جمله را بر زبان بیاورید. اگر هر چیزی که اولین بار به ذهنتان می‌رسد را بر زبان بیاورید، با مشکلات زیادی در ارتباط با دیگران روبرو می‌شوید.

موارد بالا از مهم‌ترین راهکارها برای تقویت مهارت ارتباطی در افراد به شمار می‌رود. شما عزیزان می‌توانید برای آشنا شدن بیشتر با این مهارت‌ها و راهکارها در کلاس‌های مخصوص به آن شرکت کرده و یا می‌توانید با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید. در مراکز و کلینیک مشاوره می‌توانید متخصص خود را یافته و همراه او مهارت‌های ارتباطی موثری را کسب کنید.

کلیک کنید: بهترین دکتر روانشناس در تهران

کلام آخر

زندگی انسان بر پایه ارتباطات شکل گرفته است. شما اگر بتوانید فردی باشید که ارتباط موثر و قوی دارد، قطعا به موفقیت رسیده و زندگی خوبی را سپری خواهید کرد. اما لازمه این کار آموزش و یادگیری مهارت‌های ارتباطی است. کلینیک آرامش من بعنوان بهترین کلینیک روانشناسی در پاسداران با سالیان سال تجربه در این حوزه می‌تواند به شما عزیزان در این باره کمک کرده و باعث شود که به فردی که ارتباط موثری با دیگران برقرا می‌کند، تبدیل شوید. کافیست از طریق تماس با شماره‌های درج شده در سایت و تعیین وقت قبلی و یا پر کردن فرم درخواست مشاوره با مشاورین و متخصصین تیم قوی آرامش من به راحتی در ارتباط باشید.

منابع:

دیدگاه‌ ها...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره