ازدواج با مرد کوچکتر

ازدواج با مرد کوچکتر

ازدواج با مرد کوچکتر از خود یکی از دغدغه‌هایی است که امروزه درجامعه بسیار رایج شده است. در واقع ازدواج یک رویداد بسیار مهم در زندگی هر انسانی می‌باشد، و یک دوره‌ای از زندگی هر فردیست که حق انتخاب آن به دست خودش است. بنا به نظریه‌ای زندگی هر فردی از سه دوره مهم تولد، ازدواج و مرگ تشکیل شده است. انتخاب تولد و مرگ به دست خود انسان نیست، اما در رابطه با ازدواج این مساله صدق نمی‌کند. انتخاب مسیر درست و یا غلط ازدواج به‌ دست خود انسان است، اوست که تصمیم نهایی را برای انتخاب شریک زندگی‌اش می‌گیرد. پس باید به آن توجه کافی داشت و آن‌ را کم اهمیت جلوه نداد. یکی از موارد قابل توجه در انتخاب همسر، اختلاف سنی می‌باشد. ما در این مقاله در رابطه با تفاوت سنی مناسب، ازدواج با مرد کوچکتر از خود و معایب و مزایای آن صحبت خواهیم کرد.

اهمیت اختلاف سنی در ازدواج

 عوامل و موارد زیادی برای موفق بودن در ازدواج وجود دارد. طبق تحقیقات و مطالعات امروزه، تفاوت سنی، مورد اساسی جهت تصمیم گیری برای ازدواج با فرد مناسب نیست. درست است که تفاوت سنی زیاد می‌تواند برخی از مشکلات را به همراه خود داشته باشد. اما باید این را بدانیم که ازدواج با فردی همسن یا با تفاوت سنی کمتر نیزمشکلاتی را دارد. به طور مثال تفاوت سنی زوجی که 1 سال است با تفاوت سنی زوجی که اختلاف سنشان 4 یا 7 سال است تفاوت آنچنانی دیده نمی‌شود. در واقع می‌توان گفت که عامل بسیار مهم و حیاتی برای انتخاب شریک زندگی نیست اما بی‌اهمیت هم نمی‌باشد.

اهمیت اختلاف سنی

ازدواج با اختلاف سنی زیاد

حال در این قسمت سوالی مطرح می‌شود. آیا ازدواج با فردی با اختلاف سنی زیاد باعث ایجاد مشکلات می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید خدمتتان عرض کنیم که اگر اختلاف سنی شما و شریکتان بیش از ده سال باشد باعث بروز مشکلاتی می‌شود.

بنا به دلایلی مشاوران و متخصصان ازدواج با اختلاف سنی زیاد را پیشنهاد نمی‌کنند. یکی از آن دلایل تفاوت‌های نسلی و فکری دو طرف است. اختلاف سنی زیاد بین دو نفر قطعا گویای این مساله است که دو طرف طرز فکرهای بسیار متفاوتی باهم دارند. در اکثر افراد مشاهده شده است که افراد با احتلاف سنی بالا در دیدگاهشان به زندگی بسیار تفاوت دارند. همین مسائل به نظر ساده می‌تواند در زندگی بعد از مدت چند ماه یا سال، باعث اختلاف شود.

موارد بالا اشاره کوچکی به این مساله بود. در این مقاله هدف اصلی، صحبت از ازدواج با مرد کوچکتر با اختلاف سنی بالا، درحالی که خانم بزرگتر است، می‌باشد. در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

مرد کوچکتر از زن 

در جامعه ایرانی، از قدیم رسم بر این بوده است که در انتخاب همسر، سن خانم باید کمتر از آقا باشد. این موضوع به حدی مهم جلوه داده شد که بصورت یک قانون در کشورمان پدیدار شد. اما باید بدانید که ازدواج با مرد کوچکتر از خود مساله‌ی بسیار حاد و عجیبی نیست. در کشورمان برخی از ازدواج‌ها با اختلاف سنی بالا در حالی که خانم بزرگتر است صورت گرفته و هیچ مشکلی هم ایجاد نشده است. اما در مقابل نیز برخی از ازدواج‌های این چنینی، با مشکلات و چالش‌های فراوانی روبرو شده است.

شما عزیزان باید بدانید که برای ازدواج با مرد کوچکتر از خود، در زندگی با مسائل و مشکلاتی روبرو خواهید شد. و برخی از نکات وجود دارند که نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. برای دانستن این موضوعات شما باید نزد مشاور خانواده و مشاورین پیش از ازدواج رفته تا آن‌ها شما را در این مسیر راهنمایی کنند.

 حتما به این مطالب سر بزنید: حل مشکلات خانواده

ازدواج با اختلاف سنی زیاد

نکات مهم در رابطه با ازدواج با مرد کوچکتر

زمانیکه شما عزیزان در رابطه با این موضوع نزد مشاور خانواده و یا مشاور ازدواج می‌روید، مشاور از شما سوالاتی را می‌پرسد.

مشاور، با توجه به پاسخ‌های شما، به این نتیجه می‌رسد که آیا ازدواج شما با آن فرد صحیح است و یا درست نیست. مشاور قبل از مطرح کردن سوالات به طرفین می‌گوید که تنها دوست داشتن مهم و کافی نیست.

برخی از مسائلی که مشاور  شما بررسی می‌کند عبارت اند  از:

  •  آیا مرد از زندگی با فردی که به عنوان مادر جوان در برابر اوست رضایت دارد؟
  •  آیا مرد از رفتارهای کنترل گرانه و مادرگونه و مراقبت‌هایی همچون مراقبت‌های مادر از فرزند ، راضی است؟
  • آیا می‌تواند تا آخر عمر در زندگی مشترکش همانند یک نوجوان باشد؟
  •  آیا خانم فردیست که تمایل دارد در زندگی مشترکش کنترل گر باشد؟
  •  آیا خانم از اینکه تا آخر عمرش در زندگی مشترک، مادری کند، راضی است؟
    و…

با توجه به مسائل بالا، تا حدودی متوجه شدیم که بررسی نکاتی همچون نکات بالا بسیار حائز اهمیت است. زیرا احساساتی هستند که نبودشان در فرد، باعث بروز مشکلات در زندگی مشترک می‌شود.

خواندن این مطالب برایتان بسیار مفید است:

مشاوره انتخاب همسر

موارد شخصیتی مهم

در امر ازدواج با مرد کوچکتر، برخی از موارد شخصیتی که در شما وجو دارد می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در زندگی شود. یکی از این موارد، رسیدن به ظاهر خود و اهمیت دادن به آراستگی می‌باشد. اگر شما خانم محترم، فردی نیستید که به ظاهر خود و آراستگی خود اهمیت نمی‌دهید بهتر است دور ازدواج با مردی کوچکتر از خو درا خط بکشید.. البته با شرایط امروزی که برای همه فراهم است مانند ورزش، تغذیه خوب، خواب کافی و سبک زندگی سالم می‌توان از پیر شدن سریع خود جلوگیری کرد.

نکته مهم دیگر از نظر شخصیتی، میزان فهم و درک و بلوغ فکری دو طرف می‌باشد. در رابطه با بلوغ فکری می‌توان با فرد در دوران آشنایی صحبت کرد و در رابطه با مسائل مختلف با او حرف بزنید. این کار باعث می‌شود که شما به درکی از نوع رفتار او و سطح پختگی او برسید. به‌طور مثال در مورد مسائل فرهنگی و اجتماعی با او صحبت کنید و دیدگاه اورا بسنجید. لحن صحبت کردنش و نوع بیان جملاتش را در نظر بگیرید. در زمان صحبت کردن و نوع بیانش متوجه میزان بلوغ فکری طرف مقابل می‌شوید.

مشکلات ازدواج با مرد کوچکتر

به طور کلی در رابطه با ازدواج‌هایی با شرایط خاص یکسری مشکلات وجود دارد.

  • ازدواج با مرد یا زنی که برای بار دوم تن به ازدواج داده است
  • ازدواج با فردی که دارای فرزند است
  • ازدواج با شخصی که اختلاف سنی بسیار بالایی با شما دارد.

تمام موارد به اضافه‌ی موارد دیگر تماما زیر شاخه‌ی ازدواج‌هایی با شرایط خاص هستند. ازدواج با مرد کوچکتر نیز جدای از این موارد نیست.

مشکلات ازدواج با مرد کم سن تر از خود

مشکلاتی که در ازدواج با مرد کوچکتر در زندگی برای شما پیش می‌آید عبارت اند از:

نصیحت‌های مادرانه

در این ازدواج، شما به عنوان فرد بزرگ‌تر و به اصطلاح پخته‌تر در این زندگی حضور دارید. طبیعی است که شما تجربه‌ی بیشتری در زندگی دارید و با مسائل مختلف دست و پنجه نرم کردید. همین امر باعث می‌شود که شما گاهی از رفتارهای او احساس خطر کنید و دائما به او گوشزد دهید و او را نصیحت کنید. این کار اصلا مورد قبول فرد مقابل نیست و برایش خسته کننده می‌باشد.

کنترل کردن همسرتان

زمانی که در زندگی مشترکتان، شما از همسرتان بزرگ‌تر هستید، دائما دوست دارید که حرف اول و آخر در خانه را شما بزنید.

کم کم این موضوع باعث می‌شود که شما در منزل، کنترل اوضاع را به دست بگیرید و دائما همسرتان را تحت کنترل خود قرار دهید. در ازدواج با مرد کوچکتر این امر طبیعی است. اما کنترل نکردن آن عواقبی به همراه دارد.

مخالفت‌های خانواده

خانواده‌‌ ایرانی، با توجه به رسوماتی که از قدیم در ایران بوده است، و برخی از تصورات بیهوده در رابطه با این موضوع، مخالفت‌های شدیدی از خود نشان می‌دهند. البته که ممکن است برخی از خانواده‌ها، مخصوصا خانواده آقا، با این موضوع مخالفت کرده و در زندگی با شما بدرفتاری کنند. این موضوع به مرور زمان، در مساله ازدواج با مرد کوچکتر ازخود، می‌تواند برای شما باعث ایجاد آسیب‌های روحی و روانی شدیدی شود.

مشکلات جنسی

 خانم‌ها بطور طبیعی، با پا گذاشتن در سنین میانسالی دچار کاهش میل جنسی می‌شوند. این موضوع به مرور زمان باعث سردی رابطه شما با یکدیگر ‌می‌شود. زیرا مرد با توجه به جوان‌تر بودنش، نیازهای غریزی جنسی خود را حفظ کرده و از این بابت دچار مشکل و اختلاف می‌شوند. در مساله‌ ازدواج با مرد کوچکتر این موضوع بسیار مشکل‌ساز خواهد بود.

مشکلات جنسی

حتما بخوانید:

مادر شدن زن

موضوع مهم دیگری که اهمیت ویژه‌ای دارد، موضوع مادر شدن است. زیرا با توجه به سیستم طبیعی بدن زن، بعد از مدتی و با پا به سن گذاشتن، بارداری برای خانم‌ها مناسب نیست. برخی نیز دیگر شرایط بارداری را نخواهند داشت. از طرفی ممکن است برای زود بچه‌دار شدن، مرد سن پایینی داشته باشد. همین موضوعات باعث می‌شود که با یکدیگر، دچار اختلافاتی در زندگی مشترکتان شوند.

 

به وجود آمدن شک

در ازدواج با مرد کوچکتر شما به عنوان خانم و فردی که سنش بالاتر از مرد خانه است، همیشه این حس ترس را دارید که “خانم‌های دیگر از دید همسرم، نسبت به من برتری نداشته باشند”. دائما خود را با خانم‌های کوچکتر از همسرتان و یا حتی همسن او مقایسه می‌کنید تا این موضوع تبدیل به وسواس فکری می‌شود.

این افکار و وسواس فکری‌های بیهوده، باعث حساس شدن شما نسبت به رفتارهای همسرتان می‌شود. به مرور زمان، این حساسیت‌ها و وسواس فکری را به همسرتان نشان می‌دهید. این موضوع باعث بی اعتمادی کامل شما نسبت او، و بی اعتمادی و پرخاشگری او نسب به شما و رفتارتان می‌گردد.

بی انگیزگی زن 

این را باید بدانیم که سن شما رو به افزایش است و با گذراندن مراحل جوانی و سرزندگی روبرو نیستید و آن‌ها را پشت سر گذاشته‌اید. بنابراین دیگر شور و شوق و اشتیاقی برای دوباره تجربه کردن هیجانات زندگی نخواهید داشت. از آنطرف همسرتان، در سنین جوانی به‌سر می‌برد. در سنی که اوج شور و اشتیاق در او پدیدار می‌شود. اگر شما در این دوران در کنارش نباشید، او کم کم دچار خستگی و بی‌حوصلگی نسبت به شما می‌شود. این موضوع برای خود شما نیز بسیار سخت و غیرقابل تحمل می‌شود.

انتخاب صحیح همسر

نادیده گرفتن خود

از آنجایی که سن شما بیشتر از همسرتان است ممکن است در مواردی طبق خواسته خود عمل نکنید. همیه سعی دارید خود را از همه نظر به همسر خود نزدیکتر کنید. این امر به مرور باعث می‌شود که شما از شخصیت اصلی خودتان دور شوید. از نظر پوشش، روابط با دیگران، انتخاب محل سفر، انتخاب موزیک، انتخاب فیلم و… هم نظر او پیش بروید و از علایق خود دست بکشید. این موضوع باعث دور شدنتان از خود واقعیتان می‌شود.

تمسخر دیگران

باتوجه به جامعه ایرانی و طبق رسومات از قبل تعیین شده، ممکن است از نظر اجتماعی دچار بحران شوید.

زمانیکه افرادی متوجه شوند که شما با مرد کوچکتر از خود ازدواج کرده‌اید، ممکن است زخم زبان‌هایی را به شما بزنند. اگر شما فردی قوی نباشید، نمی‌توانید از پس این مشکل به راحتی بربیایید.

اگر شما فردی هستید که نمی‌توانید یک یا چند مورد از مواردی که گفته شد را تحمل کنید پس شما آدم ازدواج با مرد کوچکتر از خود نیستید. البته که بهتر است برای بررسی دقیق‌تر و بهتر این موضوع نزد مشاوره بروید. مشاوران با علم بالا راهنمایی‌های لازم را در اختیارتان قرار می‌دهند و شما را در بهترین مسیر راهنمایی می‌کنند.

آیا ازدواج با مرد کوچکتر از خود درست است؟

اگر شما فردی هستید که نمی‌توانید با مشکلات موجود در این ازدواج مقابله کنید، بهتر است که تن به ازدواج با مرد کوچکتر از خود ندهید. اما با توجه به آمارها ازدواج‌هایی با این شرایط هم بوده است که بسیار موفق بوده‌اند. به همین دلیل مشاوران همانند قبل در رابطه با این موضوع مخالفت‌های شدیدی را از خود نشان نمی‌دهند. اما این مساله نباید باعث شود که شما از رفتن به نزد مشاور چشم‌پوشی کنید. این را باید بدانید که در ازدواج تنها تفاوت سنی مهم نیست، بلکه موارد بسیار مهم‌تر دیگری نیز وجود دارند که باید با مشاوره گرفتن از یک متخصص آن‌ها را شناسایی کنید. بعد از شناسایی نکات مهم در این رابطه باید آن‌ها را بررسی کنید تا به بهترین نتایج دست یابید.

برای کلام آخر باید خدمتتان عرض کنیم که، ازدواج با مرد کوچکتر هیچ ایرادی ندارد. اما نسبت به ازدواج‌هایی با تفاوت سنی عادی، نیاز به دقت بیشتری دارد. شما عزیزان برای کمک گرفتن در این باره می‌توانید از مشاوران و روانشناسان ازدواج و خانواده کلینیک آرامش من کمک بگیرید. تیم آرامش من با صبوری و پشتیبانی همه روزه بصورت حضوری، مشاوره ازدواج آنلاین و تلفنی در کنار شما عزیزان خواهد بود.

دیدگاه‌ ها...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره

%50 تخفیف

اگه پرداخت هزینه جلسات مشاوره برات سنگینه

سه شنبه‌ها رو از دست نده!

همین حالا تماس بگیر

09393448506 - 02122882473