تعیین هدف در زندگی

تعیین هدف در زندگی

گاهی اوقات که از خواب بیدار می‌شوید انگار یک حس درونی شما را به انجام کاری سوق می‌دهد. اما بعد از چند دقیقه و یا حتی چند روز این احساس از درون شما محو شده و جای خود را به بی انگیزگی و ناامیدی می‌دهد. این اتفاق ناشی از بی هدف بودن در زندگی است. بسیاری از شما نمی‌دانید که چه هدفی در این زندگی دارید و نمی‌دانید چگونه در زندگی هدف خود را مشخص کنید. تعیین هدف در زندگی از کارهای بسیار واجب برای داشتن انگیزه است. آن هدف شماست که باعث امید به زندگی در شما می‌شود. در این مقاله ما سعی کردیم که در رابطه با تعیین هدف در زندگی صحبت کرده و شما را با اهمیت این موضوع بیشتر آشنا سازیم.

تعیین هدف چیست؟

این سوال که “هدف من در این زندگی چیست؟” یک سوال بسیار پر تکرار از جانب تمامی افراد است. از کودکی تا بزرگسالی افراد دائما در حال پرسش این سوال از خود هستند. طبق نظریه ارسطو همه چیز در این دنیا هدف دار است. امروزه با توجه به تغییر سبک زندگی و پیشرفت علم، تعیین هدف یکی از کارهای بسیار واجب و ضروری و البته دشوار است. انجام درست این کار در زندگی به ما انگیزه می‌دهد. با انجام اینکار امید به زندگی در ما بیدار خواهد شد. اعتقاد بسیاری بر این است که تمام افراد به دلیل خاصی و با هدف معینی قدم بر این دنیا نهاده‌اند. پس با تعیین هدف در زندگی می‌توان از زندگی لذت بیشتری برد.

قوانینی برای تعیین هدف در زندگی

همانطور که اشاره کردیم تعیین هدف در زندگی برای برخی افراد یک کار بسیار دشوار است. بسیاری از افراد نمی‌دانند که چه هدفی در این زندگی دارند. حتی در سنین بزرگسالی نیز هدف خود را تعیین نکرده‌اند. به همین دلیل است که احساس پوچی کرده و زندگی سرشار از پیچ و تاب دارند. برای تعیین هدف در زندگی برخی راهکارها وجود دارد. بسیاری از افراد موفق، برای تعیین اهداف خود از این راهکارها استفاده کرده و به موفقیت‌های فراوانی دست یافتند. برخی از این راهکارها عبارتند از:

درون خود را جست وجو کنید

شما هرگز نمی‌توانید در تعیین هدف از دیگران تقلید کنید. باید ابتدا درون خود را بنگرید. خود آگاهی بیشتر پیدا کنید و به سوالات ذهن خود پاسخ دهید.

نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید

با شناخت نقاط قوت و ضعف خود می‌توانید به مهارت‌ها و استعداهای خود به راحتی دست پیدا کنید. می‌توانید با انجام برخی تست‌ها و پرسش از دیگران نقاط قوت وضعف خود را بشناسید.

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد می‌کنیم: شناسایی نقاط قوت و ضعف شخصیتی

به موارد مهم‌تر فکر کنید

گاهی پیش می‌آید که شما چندین موارد را در ذهن خود مرور می‌کنید. هر کدام از این موارد مهم هستند و اهمیت خاص خود را دارند. اما این موضوع سبب سردرگمی شما در انتخاب می‌شود. به همین دلیل بهتر است به آن مواردی که از همه مهم‌تر است توجه کنید و تمرکز خود را بر روی آن بگذارید.

بهترین ورژن خود را همیشه تصور کنید

ما به هر آنچه که فکر کنیم همان خواهیم شد. این یک قانون در تعیین هدف از زندگی است. البته در تمام جنبه‌های زندگی نیز مورد استفاده قرار گرفته و نتایج شگفت انگیزی داشته است. پس همواره به بهترین ورژن خود فکر کرده تا بتوانید در تعیین هدف خود موفق عمل کنید و ریسک پذیری خود را افزایش دهید.

به افرادی الگو قرار دادید نگاه کنید

حتما در زندگی شما نیز افرادی هستند که مورد تحسین شما می‌باشند. با نگاه کردن دقیق به زندگی آن‌ها شما می‌توانید در تعیین هدف خود سرنخ‌هایی را بدست آورید. این سرنخ‌ها می‌تواند شما را در  در زندگی راهنمایی کنند.

برای تعیین هدف درون خود را جستجو کنید

به نکات مثبت در زندگیتان فکر کنید

بهتر است در روز گاهی به زندگی خود نگاه کرده و مواردی که مثبت بوده و باعث شادی شما شده است را بشناسید. ممکن است بازی با یک کودک، کنار همسرتان بودن، مهمانی در کنار خانواده و دوستان از مواردی باشند که شما را شاد کرده است. با شناسایی این موارد شما می‌توانید علایق و سلیقه خود را برای تعیین هدف در زندگی بیابید.

حتما بخوانید: مشاوره بهبود روابط خانواده 

وقت کافی برای خودتان بگذارید

زمانیکه در جست و جوی تعیین هدف در زندگی خود هستید، بهتر است زمانی را برای استراحت به افکار خود بدهید. وقتی در انتخاب هدف خود دائما در حال دویدن و تشویش باشید نمی‌توانید بر روی آن خود تمرکز کنید.

رها کردن هویت و علایق قبلی خود

شاید سخت باشد که بخواهید هویت قبلی و علایق قبلی خود را کنار بگذارید. اما برای تعیین هدف خود باید این کار را انجام دهید. زیرا زندگی شما با رشد کردن و تغییرتان به موفقیت خواهد رسید.

رسیدن به موفقیت

اهمیت تعیین هدف در زندگی

با توجه به مواردی که گفته شد به اهمیت تعیین هدف در زندگی پی بردیم. زمانیکه در زندگی بی هدف باشید به مرور دچار برخی از اختلالات و مشکلاتی در زندگی خود خواهید شد. در واقع با داشتن هدف است که ما در زندگی حس مفید بودن می‌کنیم. با حس مفید واقع شدن می‌توان رشد کرد. طبق نظریه تونی ” زمانیکه رشد نکنیم، می‌میریم.” تمام موارد در زندگی ما را به سمت رشد سوق می‌دهد. با تعیین هدف است که تمام این احساسات در ما بیدار می‌شود. انجام درست این کار در زندگی سببب می‌شود که:

  • احساس تنهایی و نا امیدی نکنیم. حتما بخوانید: پیامدهای احساس تنهایی
  • احساس رضایت بخشی نسبت به انجام کار داشته باشیم.
  • در ما باعث ایجاد تفاوت می‌شود و این موضوع رضایت دیگران را به همراه دارد.
  •  احساس قوی بودن و قدرت به ما می‌دهد.
  • با تعیین هدف در کاری قرار می‌گیریم که به آن علاقمند هستیم.
  • سبب موفقیت بسیار ما در کارمان خواهد شد.
  •  امید به زندگی و انگیزه را در ما ایجاد خواهد کرد.
  • باعث خود آگاهی و رشد ما در طول زندگی خواهد شد.
  • باعث مراقبت کردن ما از رفاه و آسایش زندگیمان می‌شود.
  • تمرکزمان را بیشتر می‌کند.
  • تصمیمات بهتری را در زمان کم می‌گیریم.
  • از نظر جسمی و روحی سالم‌تر هستیم.
  • روابط بهتری خواهیم داشت و احساس شادی بیشتری خواهیم کرد.

تمامی موارد بالا اهمیت تعیین هدف در زندگی را برای ما مشخص می‌کند. با تعیین درست هدف خود می‌توانید نسبت به سختی و مشکلات زندگی نیز انعطاف‌پذیرتر عمل کنید.

مطالعه این مطلب می تواند برای شما مفید باشد: گشتالت 

سردرگمی در انتخاب هدف

گاهی اوقات ممکن است که شما در انتخاب هدف خود سرگردان شوید. سردرگمی در انتخاب هدف یک امر بسیار عادی است و کاملا طبیعی می‌باشد. روزانه باتوجه به شغل‌ها و منبع درآمد افراد به طرق مختلف، ما در تعیین هدف خود دچار سردرگمی می‌شویم. در واقع نمی‌دانیم که می‌خواهیم چه کاری را در این زندگی انجام بدهیم. روزانه ممکن است هزاران دلیل برای تغییر هدف زندگیتان در جلوی راه شما قرار بگیرد. شما نیز احساس کنید که دچار سردرگمی در انتخاب هدف، و یا به اصطلاح گیج شده‌اید. البته نکته مهم این است که وجود سردرگمی برای رسیدن به کشف حقیقت و درونی خود بسیار مفید است. اما باید به شما بگوییم که سردرگمی در انتخاب هدف اصلا وجود خارجی ندارد.

در واقع شما به دلیل نشناختن وجودیت خود و رعایت نکردن قوانین تعیین هدف زندگی، به یک شاخص و انتخاب اصلی نرسیده‌اید. این سردرگمی در ذهن شماست، که دائما به خود تلقین می‌کنید. شما می‌توانید با استفاده از قوانین در انتخاب هدف و کمک از برخی متخصصین و مشاورین در مرکز مشاوره روانشناسی در این خصوص کمک بگیرید. خواهید دید که با چه اطمینانی هدف خود را تعیین کرده و در مسیر درست قرار گرفته‌اید. در حقیقت ترس‌های شماست که باعث می‌شود حقیقت را نبینید. پاسخ سوالات شما از همان ابتدا در درون شما نهفته است.

مطالعه این مطلب را به شما پیشنهاد می‌کنیم: معنا درمانی

تست تعیین هدف

تست تعیین هدف توسط برخی متخصصین و مشاوران در برخی مراکز روانشناسی انجام می‌شود. متداول‌ترین نوع آزمون یا تست هدف سوالات چند گزینه‌ای است. این تست بهترین شاخص برای ارزیابی شخصیتی شما می‌باشد. تست تعیین هدف نیازمند شناخت هدف و موضوع هستند. اشکال تست متفاوت است. هر سوال نیز یک پاسخ صحیح دارد. با انجام این تست شما می‌توانید یک هدف برای خود برگزیده و برای رسیدن به آن تلاش کنید. برخی از سوالات این تست از شما در رابطه با اینکه هدفی دارید، تعریفتان از هدف، دید شما نسبت به هدف و… می‌پرسد. شما نیز با انتخاب گزینه مربوط به خود می‌توانید به سوالات پاسخ دهید. در کلیلنیک روانشناسی آرامش من می توانید از انواع تستهای روانشناسی از جمله تست تعیین هدف زیر نظر بهترین دکتر روانشناس در تهران بهره مند شوید

داشتن هدف در زندگی بسیار مفید است. می‌تواند دید ما را نسبت به زندگی و اطرافیان تغییر دهد. تعیین هدف باعث می‌شود که ما دید مثبتی نسبت به خود پیدا کرده و خودمان را بیش از پیش دوست داشته باشیم. همانطور که گفتیم انجام این امر به درستی کار راحتی نیست. کلینیک آرامش من با تیم قوی خود جلساتی را برای عزیزانی که در تعیین هدف خود نیاز به کمک دارند برگزار می‌کند. شما می‌توانید با تعیین وقت قبلی از طریق پشتیبانی برای انتخاب هدف خود اقدام کرده و زندگی ایده‌آلی برای خود به ارمغان آورید.

منابع:

دیدگاه‌ ها...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره

%50 تخفیف

اگه پرداخت هزینه جلسات مشاوره برات سنگینه

سه شنبه‌ها رو از دست نده!

همین حالا تماس بگیر

09393448506 - 02122882473