شناسایی نقاط قوت و ضعف

نقاط قوت و ضعف

دانستن این نکته که نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید می‌تواند یکی از ارکان مهم در شناخت خود در زندگی باشد. افراد اگر سعی در پیدا کردن اینکه کجا می‌تواند رشد کند و یا اینکه کجا ممکن است به او آسیب بزند این مهارت را پیدا خواهد کرد که در روابط اجتماعی و شغلی و حتی در رابطه با اعضای خانواده بهتر عمل کند. بعضی از نقاط ضعف را می‌توان اینگونه دسته بندی کرد که فرد از خود انتقاد دارد، خجالتی است، یا اینکه در جمع نمی‌تواند با اعتماد به نفس باشد و صحبت کند. البته برخی از افراد هم نقاط قوتی دارند که می‌توان به قاطعیت، منطبق بودن، رهبری یا لیدر بودن اشاره کرد. دانستن یا شناسایی نقاط ضعف وقوت بسیار برای افراد می‌تواند مفید باشد.

نقاط قوت و ضعف شخصیتی چیست

شناسایی نقاط قوت و ضعف هر دو می‌تواند به شما کمک کند تا پیشرفت کنید. نقاط قوت جایی است که شما به صورت ناخودآگاه در آن موفق هستید و برتری کامل نسبت به اعمال دیگر دارید. اطلاع داشتن از نقاط قوت این امکان را برای شما دارد که کار‌ها را بهتر و مثمر ثمرتر انجام دهید. در مقابل شناسایی نقاط ضعف نشان دهنده‌ی این است که بفهمید در چه اعمال و زمینه‌هایی جای پیشرفت داری و برای آن تلاش کنید. اگر افراد از نقاط ضعف خود آگاه شوند قطعاً با برطرف کردن آن می‌توانند به آنچه که در زندگی می‌خواهند برسند. ذکر این نکته ضروری است که اگر فقط اشخاص بر نقاط قوت خود تمرکز داشته باشند از خود، آگاهی کمتری پیدا می‌کنند پس نتیجه می‌گیریم هر دو آنها لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

شناسایی نقاط قوت و ضعف

حتما بخوانید: هیپنوتیزم درمانی چیست

بهبود نقاط ضعف

هر کاری که اولش برای شما مشکل است با تمرین و همچنین تمرکز روی آن کار یا نقطه ضعف، می‌تواند به صورت نقطه قوت شما شود. تمرکز بر روی نقاط ضعف و انجام ندادن کاری برای برطرف کردن آن می‌تواند افراد را به عقب ببرد. مثلا ممکن است شخصی فوتبالیست باشد و نقطه قوت این ورزشکار در رشته خود تکنیک فردی او باشد و در تاکتیک تیمی ضعیف باشد. این ورزشکار برای اینکه بتواند در ورزش خود به رتبه‌های بالایی برسد تمرکز خود را باید معطوف به کار‌های جمعی  و تاکتیک تیمی بگذارد و با برطرف کردن نقطه ضعف، خود را به درجات بالا در این ورزش برساند.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را مطالعه کنید: شماره بهترین مشاوره خانواده

تمرکز بر نقاط قوت

هر فردی به طور قطع نقاط قوتی دارد و با تمرکز بر این نقاط می‌تواند قدرت و مهارت خود را در آن کار بیشتر و بهتر کند. افراد نباید هیچ‌گاه خود را با دیگران که در کاری مهارت دارند مقایسه کنند. ممکن است شما در درس ریاضی مهارت داشته باشید و  دوست شما در درس هنر عالی باشد. شما می‌توانید با تمرکز بر روی درس هنر این درس را مانند درس ریاضی به نقطه قوت خود تبدیل کنید. افراد به جای اینکه در کاری قدرت ندارند ناراحت شوند باید کاری که در آن مهارت دارند را پیدا کرده و دیگران را هم به خاط داشتن نقاط قوت‌شان تشویق کنند.

خواندن این مطلب می‌تواند برای شما مفید باشد: استرس و اضطراب

نکاتی برای شناسایی قوت و ضعف

همان طور که اشاره شد برای کسب موفقیت در زندگی شناسایی نقاط قوت و ضعف بسیار حائز اهمیت است. همچنین با مدیریت نقاط قوت و برطرف کردن نقاط ضعف خود می‌توانیم مشکلات کمتری را در زندگی تحمل کنیم. در واقع می‌توان گفت که شناسایی جنبه‌های مختلف خود به ما کمک می‌کند تا خود را نیز بهتر بشناسیم. نکات مختلفی برای شناسایی بهتر نقاط قوت و ضعف خود نیز وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

راهکار شناسایی نقاط ضعف و قوت

تجربه گذشته

فکر کردن به گذشته و نگاه به تجربه در زمان گذشته به شما این امکان را می‌دهد که ببینید شما در چه کار‌هایی موفق و در چه کار‌هایی ضعف داشتید. باید حوزه‌هایی که در آن‌ها قدرت داشتید را شناسایی و چالش‌هایی را که روبروی شما بوده را شناسایی کنید. شما باید دستاورد‌های خود را بنویسید و ببینید در چه کار‌هایی موفق بوده و می‌تواند شما را دوباره در آن موقعیت قرار دهد. و هچنین از خود بپرسید چه نقاط ضعفی داشته‌اید که جلوی شما را برای پیشرفت در آن گرفته است.

حتما بخوانید: بهترین مشاوره ازدواج

از نزدیکان و خانواده بپرسید

این را فراموش نکنید که افراد نزدیک شما از قبیل دوستان و خانواده و یا همکاران شما می‌توانند منابع بسیار خوبی برای شناخت نقاط قوت و ضعف شما باشند. شما می‌توانید از این منابع در مورد نقاط قوت و اینکه در چه زمینه‌ای خوب هستید و در چه کاری ضعف دارید بپرسید. البته از این اشخاص بخواهید کاملا صادقانه نظرات خود را در مورد شما بگویند.

 

هدف‌های خود را تحلیل کنید

در مورد اهداف خود فکر کرده و ببینید چه کار‌هایی می‌توانید برای رسیدن آن انجام دهید و همچنین هدف‌های خود را تعیین کنید. این اقدامات به شما بسیار کمک می‌کند که بدانید در چه زمینه‌ای ضعف و باید کار بیشتری انجام دهید و نقاط قوت خود را نیز بهتر بشناسید. همچنین با شناخت نقاط قوت، آن نقاط را قوی‌تر کنید.

جهت افزایش انگیزه خود این مطلب را بخوانید: انواع غریزه

تمرین خود‌آگاهی

هر روز وقت و زمانی را به تفکر بر روی رفتار و احساسات خود اختصاص بدهید. بالا بردن سطح آگاهی خود یا همان خود‌آگاهی می‌تواند بسیار را‌هگشا برای شناخت نقاط قوت و ضعف شما باشد. باید از خود سئوالاتی را در زمینه اینکه چرا تصمیم‌های گوناگون می‌گیرید و عکس‌العمل شما در قبال این تصمیم‌ها چیست، را بپرسید. بالا بردن خود‌آگاهی یکی از راه‌های شناسایی نقاط قوت وضعف است.

قوت‌ها و ضعف‌ها

 

دنبال کردن پیشرفت خود

شما باید دفتر یا سندی داشته باشید و تغییراتی را که در پی اعمالی که برای شناسایی نقاط قوت و ضعف خود انجام دادید را در آن یادداشت کنید. این دفتر یا سندی که دارید را مطالعه کنید و ببینید آیا پیشرفتی رخ داده یا نه و آن را بهبود ببخشید. با این روش می‌توانید موفقیت‌ها و شکست‌های خود را ببینید و برای شناسایی نقاط ضعف و قوت خود تدابیری بیاندیشید.

انتقاد پذیر باشید

انتقاد سازنده و پذیرش آن می‌تواند در بدست آوردن و رسیدن به اهداف شما بسیار مهم است. با این پذیرش می‌توانید قدم بسیار بزرگ و خوبی برای رسیدن به خود‌آگاهی بردارید. شما باید قبل از این‌که به انتقاد (البته انتقاد سازنده) پاسخی بدهید حتما درباره آن خوب فکر کنید و کمی وقت بگذارید. البته باید این نکته را در نظر بگیرید که این توصیه چگونه می‌تواند در شناخت نقاط قوت و ضعف شما راه‌گشا باشد.

حتما بخوانید: درمان افسردگی شدید

تعیین کنید چه اهدافی قابل دست‌یابی است

اهدافی را تعیین کنید که دستیابی آن برای شما راحت‌تر باشد البته این هدف‌ها چالش بر‌انگیز نیز باشد. موانع برای دستیابی اهداف به شما کمک می‌کند تا شناخت خوب و کاملی از خود پیدا کنید و شما را قوی‌تر می‌کند. این را بدانید که برای بهبود شرایط، تمرکز کافی داشته باشید و حتما به خود زمان مورد نیاز برای رسین به هدف را بدهید تا تکامل را به بهترین شکل ممکن طی کنید. متخصصین ما در مرکز روانشناسی آرامش من بعنوان بهترین مرکز مشاوره در تهران می‌توانند بصورت حضوری و مشاوره آنلاین و تلفنی عملکرد شما را در این زمینه بهبود بخشند.

 

آموختن از دیگران

مطالعه کردن در مورد زندگی انسان‌های موفق می‌تواند به شما بسیار کمک کند. شما می‌توانید با مشاهده زندگی افراد موفق به اهداف خود نزدیکتر شوید و تلاش کنید اعمال و تکنیک‌هایی که این افراد در زندگی به کار بردن را بیاموزید. با گنجاندن تکنیک‌های این اشخاص در زندگی خود می‌توانید بفهمید که کدام اعمال ممکن است برای شما موثرتر باشد.

آموختن از دیگران

نمونه‌هایی از نقاط قوت

افراد باید این را یاد بگیرند که برای به دست آوردن خود واقعی خود بهایی را پرداخت کنند. این بها می‌تواند روبه‌رو شدن با چالش‌ها یا زمان مورد نظر باشد. هر انسانی به طور قطع دارای نقاط قوتی است که دیگران باید به خاطر داشتن این قدرت آن‌ها را تشویق کنند. در مقابل افراد باید یاد بگیرند دیگران را به خاطر داشتن نقاط ضعف سرزنش نکرده و آن‌ را از خود و جامعه طرد نکنند. در ادامه به لیست نقاط قوت و ضعف اشاره می کنیم. نقاط قوت یک شخص شامل:

  • ابتکار عمل
  • صداقت
  • مهارتهای رهبری
  • مهارت‌های تحلیلی
  • صبر
  • مهارت‌های نوشتن
  • مهارت‌های ارتباطی
  • روابط اجتماعی خوب با دیگران
  • خودانگیختگی
  • یکدل بودن

نقاط ضعف شامل:

  • عدم اعتماد به نفس
  • عدم تجربه
  • خجالتی بودن
  • قبول نکردن انتقاد
  • ضعف در سخنرانی در جمع
  • انتقاد از خود

 

کلام آخر

افراد با شناختن ضعف‌ها و قوت‌های خود می‌توانند به اهدافی که به دنبال آن هستند برسند. باید بدانید تغییرات زمان می‌برد و برای رسیدن به خود‌آگاهی باید صبر داشته باشید و زمان مورد نیازش را بگذارید. ما برای دستیابی به هدف آرزویی که در زندگی خود به دنبالش هستیم باید پذیرای چالش‌ها باشیم تا بتوانیم به راحتی مشکلات را حل کنیم.  کلینیک روانشناسی آرامش من سعی کرده تا افراد را با آشنایی با نقاط قوت و ضعف خود و با بهره‌گیری از متخصصین این حوزه بتواند گام‌هایی در رساندن افراد به اهدافشان بردارد. به امید روزی که همه انسان‌ها به آرزو‍‌ها و هدف‌های خودشان برسند.

دیدگاه‌ ها...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره

کارگاه رایگان

بررسی آیتم‌ های رابطه عاطفی

برای ثبت نام با شماره‌های زیر تماس بگیرید:

09393448506 - 02122882473