پیامدهای روحی و روانی تنهایی

احساس تنهایی

احساس تنهایی را می‌توان گفت که در هر شخصی متفاوت است. بعضی از افراد در حالی که تنها هستند ولی به هیچ وجه احساس تنهایی نمی‌کنند. اما  این احساس ممکن است در بعضی انسان‌ها کاملا باعث افسردگی و در بعضی مواقع نیز خطرناک شود. شاید شخص با افراد زیاد احاطه شده باشد، ولی کاملا این حس را تجربه کند. البته این نکته را نباید فراموش کنیم که داشتن این احساس در بعضی اوقات کاملا طبیعی است. اکثر افراد قطعا با این احساس در طول زندگی دست و پنجه نرم کرده‌اند و شاید هم این احساس باعث اتفاقات خوب برای افراد شده است. ممکن است شما با تعدادی از افراد یک رابطه خیلی معمولی داشته باشید، ولی شخصی را ندارید که به شما خیلی از نظر دوستی نزدیک باشد. اما خبر خوش این است که راه‌ حل‌هایی وجود دارد که می‌توانید به کاهش تنهایی و سلامت روان خود کمک کنید.

ارتباط تنهایی و سلامت روان

لازم به ذکر است که بگوییم احساس تنهایی مشکلی در سلامت روان ایجاد نمی‌کند، ولی نداشتن سلامت روان احساس تنهایی را می‌تواند زیاد کند. ممکن است بعضی از افراد مشکلاتی را در سلامت روان داشته باشند. تعدادی از این مشکلات عبارتند از:

  1. دوری کردن از فعالیت‌های اجتماعی که سایر افراد از آن لذت می‌برند
  2. داشتن احساس ترس و ننگ و دشوار بودن در صحبت کردن با دیگران
  3. احساس خستگی کردن در مهمانی‌ها و اماکن شلوغ
  4. داشتن عزت نفس پایین
  5. عدم علاقه نسبت به امتحان کردن چیز‌های جدید و  داشتن ترس و نگرانی نسبت به تعامل کردن با دیگران
  6. داشتن احساس مزاحمت و سربار دیگران بودن

ذکر این نکته ضروری است که بگوییم اگر احساس تنهایی برای دراز مدت باشد می‌تواند برای سلامت روان افراد مضر باشد و تاثیرات منفی را در پی دارد. احساس تنهایی می‌تواند مشکلات سلامت روان را به دنبال داشته باشد به طور مثال افسردگی، اضطراب و مشکلات خواب را می‌توان نام برد.

رهایی از احساس تنهایی

برای اینکه از احساس تنهایی رهایی پیدا کنید نکات زیر را باید رعایت نمایید:

  • با افراد صحبت را شروع کنید. به طور مثال در موقع خرید از فروشنده در مورد اینکه امروز روز خوبی داشته یا نه سوال کنید. همچنین سعی کنید بیشتر در میان جمع خانواده باشید. این عمل باعث می‌شود به روابط اجتماعی با اشخاص وارد شوید.
  • سعی کنید با افرادی که طرز فکرشان با شما همسو است معاشرت کنید.
  • با بله گفتن می‌توانید فرصت‌های معاشرت را بدست آورید. در بعضی مواقع ممکن است با بله نگفتن فرصت‌های معاشرت با دیگران را از دست بدهید.
  • افکار مثبت را در خود بپرورانید. یا یک کتاب خوب را که متناسب با آرزو‌های خود است را مطالعه کنید.
  • با تنهایی خود لذت ببرید و به خود بگویید فقط من این احساس را ندارم، دیگران هم این احساس را داشته‌اند و به راحتی با آن دست پنجه نرم کرده‌اند. پیشنهاد می‌شود در تنهایی مدیتیشن و مراقبه هم انجام دهید.

حتما بخوانید: فواید مدیتیشن

  • نوشتن، یکی از راه‌های خوب برای نماندن در احساس تنهایی است. مثلا در مورد افکاری که در سر دارید بنویسید. این کار باعث می‌شود که پردازش خوبی از احساسات ذاشته باشید و ایده‌های واضح‌تری به ذهن‌تان برای مقابله با احساس تنهایی داشته باشید.
  • حیوانات خانگی می‌تواند راه مناسبی برای مبارزه با این احساس باشد.
  • کارهای داوطلبانه می‌تواند شما را از انزوا  بیرون بیاورد. به طور مثال در یک موسسه خیریه وقت خود را بگذرانید این کار باعث آرامش درونی و رفتن به دنیای بیرون می‌شود.
  • ممکن است هیچ کدام از کارهای گفته شده به شما کمکی نکند در این صورت از یک روان‌ درمانگر حرفه‌ای کمک بگیرید. خبر خوب این است که در کلینیک آرامش من متخصصین مجرب در این زمینه می‌توانند بصورت حضوری، غیرحضوری شما را در این زمینه یاری رسانند.

انواع احساس تنهایی

انواع تنهایی

شاید تا کنون از این مسئله اطلاعی نداشته‌اید که احساس تنهایی انواع مختلفی دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا با انواع تنهایی آشنا عوامل موثر بر ایجاد هرکدام را بشناسید:

  • تنهایی درونی

عواملی مانند عوامل شخصیتی، احساس گناه، راه‌کار‌های تقابلی بسیار ضعیف با موقعیت‌ها، عزت نفس پایین، روان پریشی

  • تنهایی موقعیتی

این نوع تنهایی عبارت است از حوادث و بلایا، درگیری‌های بین افراد، عوامل محیطی، مهاجرت غیره

  • تنهایی رشدی

از عوامل موثر در این نوع تنهایی عبارتند از فقر، ناتوانایی‌های جسمی و روانی، جدایی‌های قابل توجه، نقص‌های رشدی و غیره

خواندن این مطلب ممکن است برای شما مفید باشد:

پیامد‌های روحی روانی تنهایی

گرچه در یکسری مواقع این حس برای افراد لازم بوده و باعث رشد فرد می‌شود؛ اما این را هم در بدانید که ماندن در احساس تنهایی می‌تواند نتایج و پیامدهای روحی و روانی بسیار خطرناکی داشته باشد. یکسری از این پیامدهای روحی روانی تنهایی شامل موارد زیر می‌باشد:

  • افسردگی

افرادی که تنها هستند بیشتر از افراد دیگر دچار افسردگی می‌شوند. این افراد شادی کمتری را تجربه می‌کنند و بسیار بدبین هستند. ذکر این نکته ضروری است که تنهایی و افسردگی علایم مشترکی با هم دارند.

  • اعتیاد

تنهایی یکی از عوامل موثر در مصرف مواد مخدر یا الکل است افرادی که از این حس رنج می‌برند بیشتر در معرض سو‌ء مصرف مواد مخدر هستند.

خواندن این مطالب را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

 

  • خود‌کشی

می‌توان گفت که یکی از پیامد‌های روحی روانی تنهایی خود‌کشی است. البته ذکر این مطلب ضروری است که بگوییم اوج این احساس افراد در فصل پاییز و زمستان گزارش شده است و خودکشی در این فصول بیشتر از فصل‌های دیگر سال است.

  • خواب

پایین بودن کیفیت خواب با تنهایی ارتباط دارد. البته باید گفت که مدت زمان خواب هیچ ارتباطی با این حس ندارد. اختلال در عملکرد فرد در طول شبانه روز، مانند داشتن انرژی کم و خستگی، با آن مرتبط است.

  • اقدام برای تنهایی

افراد اگر در زمان مناسب مداخله لازم برای جلوگیری از این حس را نکنند، ممکن است با عواقب جدی در سلامت روحی و جسمی مواجه شوند. پس بنابراین مداخله به موقع یکی از راه‌های جلوگیری از حاد شدن احساس تنهایی می‌باشد.

لازم به ذکر است که بگوییم عوامل دیگری مانند استرس، اختلالات شخصیتی، آلزایمر از دیگر پیامد‌های روحی روانی تنهایی به شمار می‌آید.

ویژگی افراد تنها

ویژگی‌های افراد تنها

افراد تنها دارای ویژگی های مختلفی هستند. در صورتی که این ویژگی ها را در خود یا اطرافیان مشاهده می کنید، بهتر است قبل از اینکه با پیامدهای روحی و روانی تنهایی روبرو شوید، مواردی را که در بالا گفتیم را انجام داده و یا به یک درمانگر متخصص مراجعه نمایید.

  • توجه روی منفی‌ها

یکی از ویژگی افراد تنها این است که روی گذشته و تجربیات بد خود زیاد تمرکز می‌کنند. یکی از روشهای درمانی در این زمینه می توان گشتالت درمانی را نام برد، که یکی از روشهای درمانی متخصصین ما در مرکز مشاوره به شمار می‌آید.

  •  وابستگی زیاد به دارایی‌ها و سرگرمی

اشخاصی که بیش از حد معمول روی صحبت‌شان در مورد دارایی‌هایشان هست ممکن است شخصی تنها باشد.

  • مدت زمان زیادی تنها هستند

اگر دوستی دارید که بیشتر اوقات خود را تنها سپری می‌کند، می‌تواند نشانه‌ای از تنهایی را داشته باشد. این افراد به طور مثال در شوخی‌هایی که در جمع دوستان است معمولا شرکت نمی‌کنند.

  • مولد نیستند

ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که “مولد نیستند” به چه معناست. افراد غیر مولد، یعنی افرادی که کار‌های خود را به پایان نمی‌رسانند یا در تکمیل کارها یا روابط موثر نیستند. البته بعضی اشخاص هم علاقه خود را به کاری که انجام می‌دهند را از دست می‌دهند. ممکن است این افراد هم از تنهایی رنج ببرند.

کلام آخر

ما در این مقاله سعی کردیم از افرادی که حساس تنهایی دارند صحبت کنیم و با دادن اطلاعات به اطرافیان این اشخاص، موجبات درک کردن و کمک کردن را به این افراد فراهم کنیم. این نکته فراموش نشود که هر شخصی در طول زندگی احتیاج به تنهایی دارد تا به درون خود نیز توجه کند. با توجه به سبک زندگی این دوران تنهایی در بعضی مواقع می‌تواتد بسیار کمک کننده خوبی برای مقابله با هیاهو زندگی امروزی و فشارهای روحی باشد. ولی ذکر این نکته ضروری است که زمان آن نباید طولانی باشد زیرا انسان موجودی اجتماعی است.

در دنیا زندگی افراد موفق را که نگاه می‌کنیم می‌بینیم که این افراد در طول زندگی با این احساس دست و پنجه نرم کرده‌اند و تنوانسته‌اند بر این مشکل فائق شوند. با توجه به سطح آگاهی که خوشبختانه در این برهه تاریخی وجود دارد، و وجود متخصصین کارآمد و مجرب خیلی راحت این مشکل حل شدنی است. مرکز مشاوره آرامش من، بهترین مرکز مشاوره در تهران (پاسداران) با داشتن روان‌ درمانگران متخصص سعی کرده که این قبیل مشکلات را برای افراد درگیر تنهایی حل کند. در آخر امیدواریم که همه انسان‌ها در خوشی شادی به زندگی‌شان ادامه دهند.

منابع:

دیدگاه‌ ها...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره