چگونه با اثرات جسمی غم و اندوه کنار بیای

غم و اندوه

زمانیکه در زندگی ما اتفاقات تلخ و شومی رخ می‌دهد، غم و اندوه به سراغ ما خواهد آمد. بعد از وقوع برخی اتفاقات، دیگر زندگی ما مثل قبل نخواهد شد و رنج و درد بسیاری را به دلیل وجود غم و اندوه فراوانی که در زندگی ما رخ داده، تحمل خواهیم کرد. به دنبال این قضیه کلی عوارض در رابطه با سلامت روان و جسم ما به سراغ ما می‌آید. البته باید بدانیم که این احساسات یک جزء جدا ناپذیر از زندگی تمام انسان‌ها می‌باشد. هر کس به نحوی دچار اندوه و نگرانی شده و در زندگی خود موارد زیادی را برای غصه خوردن دارد. اما مهم این است که بتوانیم علائم آن را شناسایی کرده و با آن مقابله کنیم تا اجازه ندهیم کل زندگی ما را در بر گیرد و آن را دچار لغزش کند.

غم و اندوه چیست؟

غم و اندوه یک واکنش طبیعی است که بعد از بروز برخی اتفاقات تلخ در بدن انسان نمایان می‌شود و بستگی به میزان مهم بودن آن اتفاق و یا میزان تلخی آن، می‌تواند شدید و یا کمی آرام‌تر باشد. برای برخی از افراد غم و اندوه، با گذشت زمان کم‌تر می شود و آثارش به مرور از بین می‌رود. این احساس در زندگی، می‌تواند آن را به شدت تحت تاثیر خودش قرار دهد و زندگی را دچار تغییراتی کند. پس باید نسبت به غم و اندوه حساس باشیم و در صورت مشاهده آن سریعا برای درمان اقدام نماییم. زیرا با گذشت زمان و بدتر شدن آن کیفیت زندگی نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

غم و اندوه زمانی که فرد دچار وضعیت روانی سالم هم باشد، به سراغش می‌آید. این موضوع برای برخی از افراد موضوع سخت و حساسی نمی‌باشد. اما برای برخی افراد بسیار جدی است و می‌تواند عوارض جبران ناپذیری را برای فرد به همراه داشته باشد. از همین رو توجه به تاثیرات غم و اندوه و شناخت آن و همچنین شناخت درمان آن، برای هر فردی ضروریست. زیرا غم و غصه به سراغ همه افراد در هر مرحله از زندگی می‌رود.

انواع مختلف غم و اندوه

همانطور که گفته شد غم و اندوه به دلیل رخ دادن برخی اتفاقات تلخ مانند: “از دست دادن عزیز” که مهم‌ترین آن‌هاست، به وجود می‌آید. اما برخی دیگر از موارد و رخدادهایی در زندگی هستند که باعث بروز غم و اندوه در افراد می‌شوند. هر چه میزان مهم بودن اتفاق برای فرد بالاتر باشد، شدت غم و اندوه نیز شدیدتر است. بعضی از این مواردی که برخی افراد ممکن است با وقوع آن‌ها دچار غم و اندوه شوند به شرح زیر می‌باشد:

  1. زمانیکه فرد متوجه شود یک بیماری لاعلاج و غیرقابل درمان دارد.
  2. طلاق یا جدایی برای برخی افراد سبب بروز غم و اندوه فراوان می‌شود.
  3. زمانیکه افراد دارای فرزندی دارای معلولیت جسمی یا ذهنی شوند. کلیک کنید: بهترین کلینیک روانشناسی کودک
  4. زمانیکه یکی از اعضای خانواده دارای عدم سلامت روان باشد. مصرف مواد مخدر و اعتیاد نیز باعث ایجاد غم و اندوه فراوان خواهد شد.
  5. از دست دادن حیوان خانگی که برایتان خیلی عزیز بوده است. کلیک کنید: تاثیر حیوان خانگی
  6. از دست دادن چیزی که برایتان بسیار مهم بوده است.
  7. بیکار شدن و یا بازنشستگی.
  8. از دست دادن سلامتی به دلیل تصادف یا برخی حوادث نیز باعث ایجاد غم و اندوه در افراد خواهد شد.
  9. دور شدن از محل زندگی یا دوری از خانواده.
  10. مرگ عزیز. می‌تواند مرگ فرزند و یا نوزاد باشد. یا از دست دادن پدر و مادر و عزیزان.
  11. ناباروری و سقط جنین نیز در خانم‌ها باعث بروز غم و اندوه بسیار شدید با عوارض بسیار خطرناک خواهد شد.

تاثیرات غم و اندوه بر روح و روان

عوارض غصه خوردن

غصه خوردن و ایجاد غم و اندوه در زندگی سبب بروز برخی عوارض و اتفاقات تلخ‌تری بر روی سلامت روان  و جسم افراد خواهد شد که عوارض آن به اشکال مختلفی خود را نشان می‌دهد. همانطور که اشاره کردیم غصه و غم، ممکن است برای برخی از افراد بسیار شدید باشد و نتواند آن را کنترل کند و با آن کنار بیاید. کنار نیامدن با غم و اندوه و غصه خوردن بیش از اندازه سبب افسردگی خواهد شد. افسردگی نیز درمان بسیار سختی دارد و ممکن است در برخی افراد شناخته نشود و باعث بروز اتفاقات جبران ناپذیری برای فرد شود. با ایجاد افسردگی احتمال خودکشی در افراد نیز بسیار بالا می‌رود. به همین دلیل است که برخی از افراد پس از وقوع برخی اتفاقات و حوادث اقدام به خودکشی می‌کنند. زیرا نتوانسته‌اند با غم و اندوه خود کنار بیایند و آن را کنترل کنند.

حتما بخوانید: بهترین روش‌های درمان افسردگی 

عوارض و تاثیرات مختلفی به دلیل غصه خوردن وجود دارد. برخی از این عوارض و تاثیرات بر روی سلامت روان و افکار افراد تاثیر می‌گذارند که عبارتند از:

  • سرگردان شدن ذهن
  • عدم تمرکز
  • بی‌اهمیت شدن همه موارد در زندگی
  • بی‌معنی شدن زندگی

برخی از این عوامل تاثیرات خودش را بر روی احساسات افراد نشان می‌دهد. مانند:

  • غم و اندوه شدید
  • اشتیاق
  • شوکه شدن
  • خشم و عصبانی بودن
  • ناباوری فراوان
  • اضطراب و استرس
  • احساس شرم و گناه
  • درد و نگرانی
  • احساس پشیمانی
  • پریشان بودن

برخی از این عوارض می‌تواند بر روی سلامت جسم افراد تاثیرگذار باشد. همانند:

  • احساس سردرد، دل‌ درد و بدن درد فراوان
  • کاهش و یا اضافه وزن
  • اختلال خواب
  • ایجاد اختلال در خوراک و تغذیه
  • احساس ضعف و بیماری دائمی
  • خستگی بیش از اندازه
  • ایجاد حمله قلبی و سکته
  • ضربان قلب بالا و نامنظم
  • افزایش احتمال بروز سکته مغزی و آسیب جدی رساندن به مغز

نکات کلیدی هنگام پدیدار شدن غم و اندوه

زمانیکه غم و اندوه به سراغ شما می‌آید، احساسات مختلفی اعم از ناراحتی و پریشانی و… نیز در شما پدیدار خواهد شد. این امر، یک امر بسیار طبیعی است. اما باید بدانید که در هنگام بروز غم و اندوه چگونه از خود مراقبت کنید و نگذارید که غم و اندوه در شما بیش از اندازه ریشه بدواند. برخی از این مراقبت‌ها و نکات به شرح زیر می‌باشد:

  1. با خودتان مهربان بوده و واقع بین باشید. این را بدانید که غصه خوردن و غم و اندوه یک واکنش بسیار طبیعی است. شما کاملا حق دارید که پس از رخداد یک اتفاق تلخ خود، را گم کرده و دچار ناراحتی عمیق شوید. پس هرگز خودتان را در این باره قضاوت نکنید.
  2. ورزش و رژیم غذایی سالم را فراموش نکنید. همانطور که می‌دانید غم و اندوه بر روی بدن تاثیرات بسیار مخربی را بر جای می‌گذارد. استرس، بی‌خوابی، اضطراب، همگی بر روی جسم شما عوارض جدی و خطرناکی را برجای می‌گذارد. از همین رو ورزش کردن و رژیم را در برنامه روزانه خود حتی به مدت بیست دقیقه یا نیم ساعت جای دهید.
  3. هر روزه یه ساعتی را برای استراحت و خواب به خود اختصاص دهید. با خواب کافی و استراحت بدن شما به آرامش می‌رسد. همین آرامش سبب می‌گردد که شما در زمان وقوع غم و اندوه، از خود مراقبت کنید و نگذارید تاثیرات غم و اندوه شما را از پای در بیاورد.
  4. سعی کنید خودتان را نبازید و برای آرام کردن خودتان دست به هر کاری نزنید. سمت روابط غلط و اشتباه نروید. از سیگار کشیدن و رفتن به سمت مواد مخدر، برای آرام کردن خود به هیچ عنوان استفاده نکنید.

مطالعه این مطلب را به شما پیشنهاد می‌کنیم: بهترین کلینیک ترک اعتیاد

درمان غصه خوردن

غم و اندوه و غصه درمان مشخصی ندارند. بلکه باید با رعایت برخی نکات و انجام برخی راهکارها میزان غم و اندوه را کاهش داده تا کم کم و به مرور زمان از بین رود. برای درمان غصه خوردن و مقابله با غم و اندوه برخی از راهکارها وجود دارند که می‌توانند بسیار به شما در امر درمان و فرار از غصه خوردن کمک رساند.

درمان غصه خوردن

مراجعه به مشاور و یا روانشناس

شما با مراجعه به مرکز مشاوره روانشناسی و انتخاب بهترین دکتر روانشناس، در رابطه با غم و اندوه خود و دلیل آن به راحتی صحبت کنید. در جلسات، مشاور یک محیط بسیار امنی را برای شما فراهم می‌نماید تا شما بدون احساس سختی، راحت تمام حرف‌هایتان را به ایشان بزنید. پس از بررسی و تشخیص میزان غم و اندوه شما مشاور بهترین راه حل و درمان را در اختیار شما قرار خواهد داد.

گریه کردن

شما نباید به هیچ عنوان در برابر گریه کردن از خود مقاومت نشان دهید. باید در هر زمان که احساس کردید بغض دارید و لازم است که گریه کنید، نباید جلوی خودتان را بگیرید. باید در هر جا و در هر زمانی که هستید اجازه دهید که اشک‌هایتان سرازیر شوند.

سایر تکنیک‌ها

  1. در طول روز کارهایی را انجام دهید که از انجام آن‌ها لذت می‌برید.
  2. فعالیت بدنی مفید را در برنامه روزانه خود جای دهید. در روز حداقل به مدت سی دقیقه، یک فعالیت ورزشی را به طور مرتب انجام دهید.
  3. بهتر است در صورت از دست دادن عزیزی از او، یادبود درست کنید. یک دفترچه خاطرات و یا یک آلبوم عکس از شخصی که دوست دارید.
  4. از دوستان خود و خانواده بخواهید که در کنارتان باشند و شما را تنها رها نکنند. بهتر است بدون هیچ خجالتی از آن‌ها کمک بخواهید.
    حتما بخوانید: پیامدهای تنهایی 
  5. ممکن است که برخی از این راهکارها بر روی شما جواب ندهد. شما باید با آزمایش این موارد متوجه شوید که کدام راهکار برای شما مفیدتر است. اما بهترین راه درمان و مقابله با غم و اندوه مراجعه به یک روانشناس و یا مشاور متخصص در این زمینه می‌باشد و به جای آزمون و خطا، مشاور می‌تواند به راحتی مسیر درست را به شما نشان دهد.

چه زمانی باید به پزشک برویم؟

اگر با پدیدار شدن غم و اندوه در زندگی نتوانید آن را کنترل کنید تبدیل به افسردگی خواهد شد. افسردگی نیز می‌تواند آثار مخربی را بر روی زندگی شما و اطرافیانتان نیز ایجاد کند. برخی از افراد ممکن است بعد از مدت زمانی میزان غم و اندوهشان کاهش یافته و رو به بهبودی بروند. ولی برای برخی این موضوع بسیار جدی بوده و می‌تواند آثار بسیار مخربی را بر روی زندگی فرد برجای بگذارد. برخی از علائم هستند که در صورت مشاهده آن‌ها در خود باید سریعا به پزشک و یا مشاوره متخصص در این زمینه مراجعه کنید. این علائم عبارتند از:

  • در معاشرت کردن با دیگران و در روابط اجتماعی خود به مشکل برخوردید.
  • در خوابیدن مشکل دارید و به سختی می‌خوابید.
  • افسردگی، ناامیدی، پوچی، احساس شرم و گناه در شما فراوان است.
  • دائما به فکر آسیب رساندن به خود هستید.
  • کم غذا شده‌اید یا به شدت پرخوری می‌کنید.

شما بادیدن یک یا همه علائم بالا، باید سریعا به بهترین مراکز مشاوره مراجعه کرده و خود را به یک مشاور و یا متخصص در این زمینه معرفی نمایید. بعد از معرفی و تعیین جلسات درمان شما توسط پزشک و یا مشاور، آغاز خواهد شد.

کلام آخر

غم و اندوه می‌تواند کل زندگی شما را چه از لحاظ روانی و احساسی، و چه از نظر جسمی تحت تاثیر خود قرار دهد. شما باید آن قدر قوی باشید که بدانید با بروز یک اتفاق تلخ، زندگی به پایان نرسیده و شما حق یک زندگی سالم و شاد را دارید. پس بهتر است به جای تحمل کردن غم و اندوه، عزم خود را جزم کرده و بهترین زندگی را با بهترین کیفیت ممکن برای خود رقم بزنید. کلینیک آرامش من نیز همه روزه در خدمت شما عزیزان می‌باشد تا شما را در این راه کمک کند. شما می‌توانید با تعیین وقت قبلی از طریق پشتیبانی و یا تکمیل فرم درخواست مشاوره در سمت چپ، با مشاورین و متخصصین تیم قوی آرامش من در تماس باشید. قطعا متخصصین ما بهترین و به روزترین راهکارها را در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهند.

منابع:

دیدگاه‌ ها...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره

%50 تخفیف

اگه پرداخت هزینه جلسات مشاوره برات سنگینه

سه شنبه‌ها رو از دست نده!

همین حالا تماس بگیر

09393448506 - 02122882473