تاثیر حیوانات خانگی بر کودکان

تاثیر حیوانات خانگی بر کودکان

برخلاف باور عموم، داشتن حیوانات خانگی برای کودکان بسیار مفید و سودبخش است. بسیاری از کودکان علاقه زیادی برای نگهداری و داشتن حیوانات خانگی دارند. مهم نیست که چه نوع حیوانی را نگهداری می‌کنید. سگ، گربه، انواع پرندگان و… می‌توانند ارتباط عاطفی بسیار قوی با کودک شما برقرار کنند. همین برقراری ارتباط باعث تاثیرات مثبتی بر روی کودک شما می‌شود. در این مقاله به بررسی تاثیر حیوانات خانگی بر روی کودک شما خواهیم پرداخت.

مزیت حیوانات خانگی بر روی رشد کودک

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های داشتن حیوان خانگی، تاثیر آن بر روی رشد کودک شماست. رشد اجتماعی و عاطفی، رشد حسی، رشد در ارتباط و عملکرد اجرایی کودک شما از مهم‌ترین رشدها به حساب می‌آید. حال شاید برای شما سوال پیش آید که یک حیوان چگونه می‌تواند این تاثیرات مثبت را بر روی فرزندتان داشته باشد؟ در ادامه به توضیح مختصری در رابطه با تاثیر حیوانات خانگی بر روی رشد کودک شما خواهیم داد.

رشد عاطفی و اجتماعی کودک

تاثیر حیوانات خانگی بر روی رشد عاطفی و اجتکاعی کودک شما بسیار زیاد است. زمانیکه شما از کودک می‌خواهید به حیوان خانگی خود غذا بدهد و از او نگهداری کند در واقع دارید حس مسئولیت‌پذیری را در او پرورش می‌دهید. هنگامی که کودک شما با جیوان خانگی خود بازی می‌کند استرس او تاحد زیادی کنترل می‌شود. زمانیکه با حیوان خانگی خود ارتباط برقرار می‌کند حس عاطفی و اجتماعی مثبت او افزایش خواهد یافت. عزت نفس و اعتماد به نفس کودک شما نیز از همین طریق تقویت می‌شود. زیرا که حفظ و نگهداری و مراقبت از یک حیوان خانگی توسط کودک باعث رشد اجتماعی و عاطفی او خواهدشد.

تاثیر حیوانات خانگی بر روی رشد حسی کودک

ارتباط با حیوانات خانگی باعث می‌شود که کودکان با حس‌های متفاوت آشنا شوند. کودکان به تمام حرکات حیوانات دقت می‌کنند، آن‌ها را نوازش می‌کنند و با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. همین عوامل باعث آشنایی کودک با انواع حس‌ها خواهد شد. مثلا یک کودک متوجه می‌شود که در نوازش یک سگ با یک پرنده تفاوت‌هایی وجود دارد. حتما بخوانید: مشاور کودک و نوجوان

تاثیر حیوانات خانگی بر روی ارتباط کودک

همین ارتباطات عمیق کودک شما با حیوان خانگی خود می‌تواند درس‌های زیادی به او در این رابطه بدهد. صحبت کردن با حیوان خانگی کم کم به کودک شما مهارت حرف زدن را می‌آموزد. حیوانات همیشه با کودکان ارتباط بهتری را برقرار می‌کنند. به مرور زمان کودک شما نیز یک راه برای ارتباط برقرار کردن با آن حیوان را خواهد یافت. آن‌ها می‌توانند یک داستان برای حیوان خانگی خود بخوانند یا یک فیلم را تعریف کنند. همین امر باعث تقویت و بهبود ارتباط برقرار کردن فرزندتان خواهد شد.

تاثیر حیوانات خانگی بر عملکرد اجرایی کودک

زمانیکه کودک شما از یک حیوان نگهداری می‌کند نکات بسیار زیادی در این نگهداری نهفته است. برخی از مسئولیت‌ها بر روی دوش فرزند شما قرار می‌گیرد که سبب انجام برخی از کارها در تمام روزها خواهد شد. همین امر و انجام این کارهای روزانه باعث بهبود عملکرد اجرایی می‌شود. ممکن است برخی از مشکلات و اتفاقات غیرمنتظره نیز برای حیوان خانگی اتفاق بیوفتند که باید آن‌ها را نیز در نظر گرفت. حل این مشکلات نیز خود باعث بهبود عملکرد اجرایی خواهد شد.

تاثیر حیوانات خانگی بر روی عملکرد اجرایی کودک

تاثیرات حیوان خانگی بر سلامت روان کودک

داشتن حیوانات خانگی علاوه بر تاثیر مثبت بر روی رشد کودک، تاثیرات مثبت دیگری نیز دارد. در ادامه به برخی از این آثار اشاره خواهیم نمود.

کاهش اضطراب و استرس

داشتن حیوان خانگی برای کودک می‌تواند تا حد بسیار زیادی استرس و اضطراب او را کاهش دهد. به طور مثال هنگامی که کودک شما از مساله‌ای ناراحت و عصبی است، می‌تواند با حیوان خود در آن باره به راحتی صحبت کند. همین امر سبب کاهش استرس کودک خواهد شد. همچنین فرزندتان با صحبت با حیوان خانگی خود درباره روز خود و اتفاقات روزمره احساس آرامش بیشتری خواهد داشت. نوازش حیوانات و محبت به آن‌ها و جوا گرفتن از جانب‌ آن‌ها، باعث ایجاد احساس عاطفی بسیار خوبی در کودک می‌شود. اگر کودک شما دچار اختلالات سلامت روان مانند اضطراب و یا اوتیسم است، داشتن حیوان خانگی می‌تواند تاثیرات بسیار مثبتی بر روی کودک داشته باشد.

خواندن مطلب را به شما پیشنهاد می‌کنیم: تکنیک‌های کاهش استرس

مسئولیت پذیری کودک

نگهداری و مراقبت از حیوان خانگی توسط کودک می‌تواند حس مسئولیت پذیری را در او تقویت کند. ایجاد و تقویت حس مسئولیت پذیری توسط والدین در کودکانشان کار راحتی به حساب نمی‌آید. داشتن یک حیوان خانگی می‌تواند با ایجاد انگیزه در کودک آن حس مسئولیت پذیری را در فرزندتان بیدار سازد و آن را تقویت کند. شما نیز باید به فرزندتان بیاموزید که نگهداری یک حیوان خانگی کار راحتی نیست و مسئولیت فراوانی را باید برعهده بگیرند.

کودک شما دیگر تنها نیست

داشتن یک حیوان خانگی می‌تواند حس تنهایی را از بین ببرد. حیوانات خانگی هرگز کاری نمی‌کنند که کودک شما آسیب روحی و روانی ببیند. دوستان بسیار خوب و باوفایی برای کودکانتان هستند. آنها هرگز خسته نمی‌شوند و کودکتان را در هیچ زمانی تنها نمی‌گذارند. زمانیکه فرزندتان احساس تنهایی کند آن حیوان خانگی اوست که می‌تواند آن حس تنهایی را برای کودک از میان بردارد. بسیاری از کودکان هستند که نمی‌توانند با دیگران حتی خانواده خود به راحتی صحبت کنند. داشتن یک حیوان خانگی می‌تواند برای آن همانند یک محرم و گوش شنوا عمل کند. بسیاری از کودکان هستند که در پیدا کردن دوست دچار مشکل هستند و یا هیچ فردی در نزدیکی‌ آن‌ها برای آشنایی و دوستی نیست. در این مواقع داشتن حیوان خانگی بسیار کمک کننده می‌باشد. پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را مطالعه کنید: تنهایی و پیامدهای آن

عدم تنهایی کودک

اعتماد به نفس کودک را بالا می‌برد

نگهداری از حیوان خانگی مسئولیت زیادی را به همراه خود دارد. شما اگر این مسئولیت‌ها را به کودک بسپارید کودک بعد از انجام این مسئولیت‌ها به درستی و کامل، احساس موفقیت می‌کند. همین احساس موفقیت سبب می‌شود که عزت نفس و اعتماد به نفس او افزایش یابد. همچنین سبب می‌شود که کودک احساس پوچی و بی‌مصرفی نکند.  نگهداری از یک حیوان خانگی می‌تواند باعث رشد روحیه استقلال طلبی فرزندتان گردد.

عشق را به کودک می‌آموزد

حیوانات صاحبان خود را بدن هیچ قید و شرطی دوست دارند و به آن‌ها عشق می‌ورزند. کودک شما در ارتباط با یک حیوان عشق ورزیدن بدون هیچ شرطی را می‌آموزد. برای یک حیوان فرقی ندارد که صاحبش چه لباسی می‌پوشد یا چه ظاهری دارد. در هر حالتی به کودک شما که صاحب اوست تمام عشق خود را نشان می‌دهد. همین امور به چشم کودک شما خواهد آمد و آن را خواهد آموخت.

افزایش مهارت‌های خواندن و نوشتن کودک

بسیاری از کودکان در برابر یادگیری برای خواندن و نوشتن مقاومت از خود نشان می‌دهند. شما می‌توانید از کودک خود بخواهید تا برای حیوان خانگی خود کتابی را بخواند یا برایش تصویری را بکشد. می‌توانید از او بخواهید که برای حیوان خانگی خود یک داستان بنویسد و بعد از نوشتن آن را برای آن حیوان بخواند. همین امر سبب ایجاد انگیزه در کودک شما برای یادگیری مهارت‌های خواندن و نوشتن خواهد شد. زیرا حیوانات تنها گوش شنوا هستند و بدون قضاوت و گرفتن اشتباهات، فقط به داستان کودک شما گوش می‌دهند. اگر به دنبال راهی برای تقویت یادگیری کودک خود در خواندن و نوشتن هستید، نگهداری حیوان خانگی یکی از بهترین راه‌های کمکی به حساب می‌آید.

ایجاد احساس همدلی

همانطور که می‌دانید حیوانات برای انجام تمام امور خود به صاحب خود بسیار وابسته می‌شوند. همین امر سبب می‌شود تا کودکان بیاموزند که باید با دیگران همدلی کرد حتی اگر آن یک حیوان باشد. همینکه به یک حیوانی در غذا خوردن و بازی و موارد دیگر کمک می‌کند کم کم و به مرور زمان حس همدلی را در او بیدار خواهد شد. اصولا افرادی که حیوانات خانگی دارند افرادی با روحیه بسیار لطیف تر و با احساس همدلی بیشتری نسبت با دیگران هستند.

تاثیر حیوانات خانگی در افزایش ارتباط خانوادگی

زمانیکه یک حیوان خانگی در منزل دارید ممکن است ساعاتی در روز را کل اعضای خانواده با بازی کردن با آن حیوان بگذرانید. همین موضوع باعث ایجاد ارتباط تمام اعضای خانواده با یکدیگر و ایجاد پیوندی قوی بین آن‌ها خواهدشد.

خواندن این مطلب را پیشنهاد می‌کنیم: بازی درمانی

افزایش ارتباط خانوادگی

آموزش درس زندگی به کودکان

کودکانی که یک حیوان خانگی دارند با دروس زندگی آشنا خواهند شد. حیوان خانگی یک موجود زنده است که می‌تواند تولد و سلامتی و حیات و بالا رفتن سن و گذر عمر را به کودک نشان دهد.

درمان برخی از اختلالات روانی در کودک.

داشتن حیوان خانگی برای کودک می‌تواند به درمان برخی از اختلالات روانی در کودک کمک کند. برخی از اختلالات مانند استرس، اضطراب، وسواس در کودک، ترس، عدم اعتماد به نفس، اوتیسم و برخی دیگر از اختلالات، به وسیله داشتن حیوان خانگی قابل کنترل و درمان هستند.

حتما بخوانید: وسواس در کودک

نکات مهم در رابطه با خرید حیوان خانگی

درست است که داشتن حیوان خانگی تاثیرات بسیار مثبتی بر روی کودکان دارد اما باید قبل از خرید و نگهداری آنان چندین نکته را رعایت فرمایید.

  • نکته اول این است که بعد از خرید حیوان خانگی آن‌ را نزد یک دامپزشک ببرید. بعد از معاینه دقیق او و زمانیکه تشخیص داده شد هیچ بیماری خاصی ندارد می‌توانید او را به منزل ببرید. باید برخی از واکسن‌ها نیز به حیوان زده شود که دامپزشک تمام این موارد را به شما توضیح خواهد داد.
  • بعد از اینکه او را به خانه بردید، یک مکان مشخص برای او تعیین کنید. هرگز کودک زیر چهار سال و نوزاد خود را با او تنها نگذارید. مخصوصا زمانیکه کودک خوابیده است.
  • ناخن های دست و پای او را همیشه کوتاه نگه دارید تا از آسیب‌های احتمالی جلوگیری شود.
  • به تمیزی او اهمیت بدهید و هر چند وقت یکبار او را حمام کنید و برای چک کردن سلامتی، هر چند وقت یکبار او را نزد پزشکش ببرید.
  • هرگز بدون مراقبت، کودک و حیوان را در بیرون از خانه رها نکنید.
  • به آلرژی نسبت به حیوان خانگی توجه داشته باشید. ممکن است به بو و پوست حیوان آلرژی نشان دهید. در صورت مشاهده خارش و قرمزی پوست و یا عطسه زیاد در کنار حیوان به یک متخصص و یا دامپزشک مراجعه نمایید.

کلام آخر

تاثیر حیوانات خانگی علاوه بر روی کودک بر روی زندگی شما نیز بسیار مفید می‌باشد. به شرطی که در انتخاب حیوان خانگی خود دقت لازم را داشته باشید. در جوامع امروزی و با توجه به مسائلی که در دنیا وجود دارد داشتن حیوان خانگی می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. پس اگر کودک شما دچار اختلالی است و یا تنهاست یا حتی اگر هیچ مشکلی ندارد داشتن حیوان خانگی برای او بسیار سودمند خواهد بود.

دیدگاه‌ ها...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره