عوامل موثر بر سلامت روان

سلامت روان

سلامت روان را می‌توان این‌گونه تعریف کرد که آرامش کامل در اجتماع و شغل و زندگی و این که افراد در زندگی شخصی با مشکلات و موانع و چالشهای استرس‌زا به راحتی کنار بیایند. سلامت روان در هر مرحله از زندگی افراد بسیار حیاتی است. اگر در زندگی شخصی فرد این سلامت وجود نداشته باشد ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری به شخص و خانواده و یا حتی به جامعه بزند. این موضوع جزء لاینفک انسان‌ها برای ایجاد روابط و تصمیم‌گیری‌های مهم دنیایی که در آن زندگی می‌کنند به شمار می‌آید. داشتن روح و روانی سالم یک حق مسلم و اساسی انسان‌هاست. فرد مبتلا به بیماری روانی سطح پایین‌تری از زندگی سالم را تجربه می‌کند البته می‌توان گفت که همیشه هم اینگونه نیست.

 

عوامل تاثیرگذار در بهداشت روان

افراد با قرار گرفتن در شرایط بد اقتصادی و اجتماعی از جمله فقر، خشونت، و نابرابری محیطی و حتی خانواده ناسالم ممکن در معرض بیماری‌های روانی قرار بگیرند. عوامل روانشناختی نظیر اعتیاد، مهارت‌های عاطفی، احساسات و حتی در بعضی موارد ژنتیک نیز می‌تواند سلامت روان شخص را به خطر بیندازد. البته عوامل دیگری مانند دوره‌های حساس رشد به ویژه در دوران کودکی از جمله‌ موارد دیگری‌ست که می تواند از جمله عوامل موثر به شمار بیاید.

نبود روح و روان سالم را می‌توان در ابعاد مختلف جامعه یافت و کمبود آن در خانواده افراد تهدید‌های محلی را در پی خواهد داشت. مشکلات و رکود اقتصادی، شرایط اضطراری بشر دوستانه و شیوع بیماری، سلامت روانی جهانی را با مشکل روبرو خواهد کرد. از دیگر عوامل مهم در این امر که می‌توانیم نام ببریم عبارتند از داشتن حس انزوا یا تنهایی، دوران نامطلوب کودکی، استفاده از مواد مخدر و الکل، عدم تعادل شیمیایی در مغز، و غیره. البته لازم به ذکر است هیچ دلیل واحدی برای بیماری‌های روانی وجود ندارد.

 

عوامل موثر بر سلامت روان

تاثیر محیط بر سلامت روان

در واقع محیط در سلامت روان تاثیرات به سزایی می‌تواند داشته باشد. به عبارتی تاثیر محیط اجتماعی و محیط فیزیکی بر رفتار و آرامش روان را نمی توان نادیده گرفت.

 

تغییرات در شرایط

شرایط زندگی افراد ممکن دست‌خوش تغییرات زیادی از قبیل از دست دادن، شکست در روابط و یا بیماری باشد که می‌تواند تاثیر زیادی بر سلامت روان داشته باشد. این اثرات می‌تواند استرس و عدم اعتماد و بیماری‌های روانی را به دنبال داشته باشد و افراد را از لحاظ عاطفی و روانی دچار مشکل کند. البته اشخاص می‌توانند این چالش‌ها را از طریق افراد متخصص یا منابع قابل اتکا به راحتی برطرف و رفع کنند.

 

ارتباط‌های اجتماعی

در اجتماع داشتن ارتباط‌های خوب و قوی یا به زبان ساده‌تر روابط اجتماعی خوب با دیگران مانند خانواده، همکاران و دوستان می‌تواند تا حد زیادی از استرس بکاهد. کاملا مشهود است که تنهایی و انزوا و نداشتن ارتباط اجتماعی با دیگران موجب پایین آمدن اعتماد به نفس و اضطراب می‌شود و سلامت روان افراد را به خطر می‌اندازد.

 

پول و مسکن

مساله مسکن و ثبات مالی یکی از عوامل مهم در زندگی یا به عبارت بهتر یکی از مهمترین مورد‌ها در سلامت روان افراد است. نبود پول می‌تواند موجب افزایش استرس و اضطراب در افراد شود.

 

اعتیاد و  تاثیر آن بر سلامت روان

از جمله مواردی که می‌تواند بر سلامت روان افراد جامعه تاثیر گذار باشد اعتیاد اشخاص به مواد مخدر یا الکل است. مصرف مواد می‌تواند اختلالات روانی را از قبیل افسردگی، اضطراب و در انزوا زندگی کردن را برای افراد به همراه داشته باشد.

حتما بخوانید:

نوروشیمی یا شیمی عصبی

واکنش‌های شیمیایی یا مواد شیمیایی با رفتار و خلق و خوی و احساسات افراد مرتبط است. زمانی که تعادل در شیمی عصبی نباشد می‌توان گفت که فرد با خطر سلامت روان مواجه است. البته لازم به ذکر است که این‌گونه عدم تعادل در شیمی عصبی افسردگی و اضطراب را به همراه دارد. دارو‌هایی را که پزشکان با در نظر گرفتن حالات شخص تجویز می‌کنند می‌توانند راه‌گشا باشند.

 

تاثیر خانواده بر سلامت روان

خانواده به عنوان اصلی‌ترین موضوع می‌تواند مهم‌ترین نقش را بر سلامت روان افراد بازی کنند. یک متخصص می‌تواند با تحقیق بر روی اعضای خانواده و تربیت افراد، یک برنامه متناسب را برای بهبود فرد ایجاد کند.

تاثیر مشاوره بر بهبود سلامتی روان

آسیب‌های دوران کودکی

آسیب‌های دوران کودکی یکی از عوامل مهم در سلامت روان افراد می‌باشد. این آسیب‌ها مانند اضطراب و افسردگی می‌تواند در افراد به صورت بلند مدت خطر ابتلا به بیماری‌های روانی را زیاد کند. البته پرداختن به آسیب‌های گذشته توسط متخصصین و به کا‌رگیری را‌ه‌کار‌های مناسب می‌تواند در بهبود این امر بسیار حائز اهمیت باشد.

 

سالم بودن جسم

می‌توان این نکته را با قاطعیت بیان کرد که سلامت جسمانی و سلامت روان رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند. افراد زمانی که سلامت جسمی را رعایت نکنند باعث می‌شود دچار بیماری‌های قلبی، دیابت و درد در نواحی مختلف بدنشان شوند. این مشکلات در اکثر افراد به صورت بیماری‌های روانی از قبیل افسردگی و اضطراب نمایان می‌شوند.

 

درگیری خانوادگی از دست دادن یا جدایی

روابط خانوادگی و داشتن یک ارتباط عاطفی خوب با اعضای خانواده می‌تواند اثرات بسیار مثبتی در سلامت روان داشته باشد. همچنین عدم دخالت یا حمایت اجتماعی خانواده، از دست دادن یا فروپاشی از جمله مشکلاتی است که می‌تواند تاثیرات منفی داشته باشد.

 

تاثیرات ژنتیک

یکی دیگر از  تاثیرات خانواده بر سلامت روان افراد موضوع وراثت است که نقش مهمی را در بیماری روانی ایفا می‌کند. سابقه این مشکل در خانواده به صورت ژنتیکی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های روانی را در  افراد در پی داشته باشد. از راه‌حل‌های مختلف برای درمان، می‌تواند دارو‌ها یا مشاوره و مداخلات دیگر توسط متخصصین باشد.

داشتن روانی سالم

تاثیر انگ بر سلامت روان

شناخت، درک و فهمیدن انگ، برای ارتقا و بهبود بخشیدن سلامت روان می‌تواند مفید باشد. در حقیقت انگ، یک رفتار اجتماعی نامناسبی است که تاثیرات منفی بر زندگی و شخصیت فرد می‌گذارد. به همین دلیل است که می‌گوییم شناخت و درک آن امری مهم است. انگ می‌تواند افراد را از انجام کارهای خود باز دارد و او را از اجتماع دور سازد. همین موضوع باعث می‌شود فرد فرصت‌های بسیار خوبی را که از نظر شغلی و … برایش ایجاد می‌شود را ازدست بدهد. فرد در سکوت و تنهایی خود رنج می‌برد و در هیچ موردی از دیگران کمک نمی‌گیرد و از افراد دوری می‌کند. تمام این موضوعات از تاثیرات منفی انگ است که به مرور زمان دچار فروپاشی روانی می‌شود. شناخت انگ می‌تواند فرد را از منزوی بودن خارج کرده و او را وارد جامعه سازد تا برای ارتقا سلامت روان خود تلاش بیشتری کند.

 

کمک دیگران

اگر سلامت روانتان در زندگی برایتان اهمیت دارد باید برای درمان آن اقدامات لازم را انجام دهید. شما عزیزان می‌توانید به کمک  متخصصین و مشاوران حرفه‌ای در این زمینه برای درمان سلامت‌روان خود اقدام کنید. درمان می‌تواند به شما کمک کند تا سلامت روان خود را بهبود بخشید و آن را دوباره بدست آورید. برخی از روش‌های درمان، دارو درمانی و یا صحبت با افراد حمایتگر می‌باشد. دررابطه با دارو شما عزیزان زیر نظر متخصص یا روان‌درمانگر خود مصرف دارو را شروع کرده و مراحل درمان خود را طی می‌کنید. در رابطه با صحبت با فرد حمایتگر شما با مشاوران و متخصصین صحبت می‌کنید. آن‌ها از شما سوالاتی را می‌پرسند و به گفت و گو  با شما می‌پردازند تا بهترین روش درمانی را برای شما عزیزان تجویز کنند.

"</p

کلام آخر

در آخر باید خدمتتان عرض کنیم که سلامت روان موضوعی بسیار مهم است. این امر تحت تاثیر عوامل بسیاری است و باید اهمیت ویژه‌ای به آن داده شود زیرا که بر سلامت زندگی نیز موثر است. باید این نکته را بدانید که برای درمان و داشتن روانی سالم به تنهایی و بدون کمک دیگران از پس آن برنمی‌آیید. اگر هم بتوانید بدون کمک اطرافیان و مشاورین این مشکل را برطرف کنید، بدانید که روش‌های درمانی گفته شده نیز بسیار کمک کننده هستند. تیم قوی آرامش‌من با متخصصین و مشاوران مجرب در این زمینه، با پشتیبانی همه روزه به صورت حضوری و آنلاین و تلفنی در خدمت شما عزیزان برای ارتقا بخشیدن به سلامتی روان شما هستند.

دیدگاه‌ ها...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره

کارگاه رایگان

بررسی آیتم‌ های رابطه عاطفی

برای ثبت نام با شماره‌های زیر تماس بگیرید:

09393448506 - 02122882473