نوروپاتی الکلی چیست

نوروپاتی الکلی

نوروپاتی الکلی در اثر مصرف زیاد و بی‌رویه الکل به‌ وجود می‌آید.  یکی از رایج‌ترین اعتیاد در بین مردم جهان استفاده از الکل است. زمانی که فرد الکل را مصرف می‌کند پس از مدتی این مواد به تمام بافت‌های بدن می‌رسد. الکل با سرعت زیادی خود را از موانع خونی مغز فرد مصرف کننده عبور می‌دهد. اگر به دنبال راه حل برای درمان نوروپاتی الکلی هستید باید بدانید که برای درمان یا مواجهه با هر بیماری انسان‌ها باید آمادگی پذیرش، و قدرت درمان بیماری‌ها را داشته باشند. با شناخت و داشتن آگاهی کامل از این بیماری می‌توانید به بهترین شکل با آن مقابله کنید. در ادامه می‌خواهیم به معرفی کامل این بیماری و علت این بیماری و علائم آن بپردازیم.

 

علت نوروپاتی الکلی

از مهمترین علل این بیماری می‌توان اعتیاد شدید افراد به الکل که باعث مسمومیت مستقیم عصب توسط الکل و تاثیر تغذیه نامناسب در اثر اعتیاد به الکل نام برد. در موارد حاد و شدید ممکن است اعصابی که تمام عملکردهای درونی و داخلی بدن را تنظیم می‌کنند در این بیماری درگیر شوند. عوارض ناشی از مصرف زیاد الکل عبارتند از نوروپاتی، سکته مغزی، میوباتی و تشنج. مصرف مزمن الکل باعث نوروپاتی محیطی می‌شود که بسیار درد‌ناک می‌شود.

نوروپاتی الکلی چیست

 

حتما بخوانید: درمان اعتیاد در خانه

معرفی نوروپاتی الکلی

 مصرف اتانول یا نوشیدنی‌های الکلی در نقاط مختلف بدن یا بهتر است بگوییم در انواع بافت‌ها که عبارتند از ماهیچه‌های اسکلتی و قلبی، کبد، سیستم عصبی و محیطی آسیب می‌زند. در ابتدا افرادی که مبتلا به نوروپاتی الکلی می‌شوند معمولا از درد اندام‌ها صحبت می‌کنند. این درد ممکن است آنقدر شدت بالایی داشته باشد که مانند پاره شدن گوشت بدن از استخوان شود و فرد مبتلا به این بیماری طاقت خود را از دست بدهد. معمولا این درد به صورت سوزش می‌باشد. این عارضه در مصرف طولانی مدت الکل به صورت درد و بی‌حسی در اندام تحتانی پدیدار می‌شود. نوروپاتی الکلی یک بیماری ناتوان کننده است که در اثر مصرف الکل در بلند مدت به وجود می‌آید.

از دیگر علایم این بیماری بی‌حسی و احساس درد در بازو‌ها و پاها، احساسات کاملا غیر طبیعی مثل سوزن سوزن شدن، یبوست و اسهال، راه رفتن به صورت ناپایدار، ضعف و گرفتگی، درد یا اسپاسم به خصوص در بافت‌های عضلانی، ناتوانی جنسی (مشکلات نعوظ) مشکلات ادرار، نشت ادرار، حس کردن ناقص ادرار، حالت تهوع، استفراغ، مشکلات در صحبت کردن فرد مبتلا می باشد. این علایم معمولا آرام رخ می‌دهد و هر چه زمان می‌گذرد نیز بدتر می‌شود.

اگر دچار ناتوانی جنسی هستید حتما بخوانید: بهترین مشاوره سکس تراپی

چه قسمت‌هایی در بدن درگیر می‌شود

مشکلات غذایی و نبود تیامین در بدن فرد معتاد به الکل ارتباط تنگاتنگی با الکلیسم مزمن دارد. این ارتباط می‌تواند باعث ایجاد نوروباتی در فرد معتاد به الکل باشد. این نکته را در ارتباط با این بیماری باید بدانیم که اتانول باعث جذب تیامین در روده کاهش یابد. در ضمن الکل ذخایر تیامین در کبد را کاهش می‌دهد. اتانول، فسفورلاسیون تیامین را تحت تاثیر می‌دهد و به شکل فعال خود مبدل می‌کند.

در مطالعات توسط متخصصین این حوزه نشان داده شده است که مصرف مزمن الکل می‌تواند تحمل درد را با زیاد شدن استرس اکسیداتیو کاهش دهد. البته لازم به ذکر است مکانیسم دقیق نوروپاتی الکلی هنوز به خوبی شناخته شده نیست اما ذکر چندین توضیح ضروری است. استرس میکروگلیا‌های نخاعی پس از مصرف مزمن الکل، فعال شدن اکسیداتیو که منجر به آسیب‌های جدی به رادیکال‌های اعصاب وارد می‌کند، و چند نکته دیگر … را می‌توان نام برد. البته می‌توان گفت که مقدار الکلی که منجر به نوروپاتی محیطی مشهود بالینی می‌شود هنوز مشخص نیست.

جهت اطلاع بیشتر خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد می‌کنیم: چطور استرس خود را کاهش دهیم

رفتار فرد مبتلا به الکل

رفتار فرد مبتلا به نوروپاتی الکلی

افراد مبتلا به این عارضه می‌توانند با اولین گام با قطع الکل خود را تا حدی معالجه کنند. رفتار این فرد معتاد به الکل رفتاری غیر طبیعی و پرخاش‌گو است که با مراجعه به کلینیک‌های روانشناسی می‌تواند از لحاظ روحی خود را درمان کند. افراد مبتلا باید از لحاظ روحی به این باور برسند که می‌توانند اعتیاد را ترک کنند.

این بیماران باید به دنبال اهدافی از قبیل به حداکثر رساندن توانایی عملکرد و همچنین جلوگیری از آسیب بیشتر باشند. مصرف مکمل‌ رژیم غذایی با ویتامین‌ها که از جمله آنها تیامین و اسید فولیک است، لازم و ضروری هستند. با مراجعه به مراکز فیزیوتراپی و کار کردن با وسایل ارتوپدی برای حفظ وضعیت اندام و عملکرد صحیح عضلات پیشنهاد می‌شود.

حتما بخوانید: مشاوره خانواده

چه اعمالی می‌تواند به درمان کمک کند

بیمارانی که به این عارضه دچار شده‌اند ممکن است سبکی‌سر و یا سرگیجه با افت فشار را تجربه کنند. درمان‌هایی که ممکن است به فرد مبتلا به نوروپاتی الکلی کمک کنند عبارتند از: خوردن نمک اضافی، استفاده از دارو‌ها با نظر پزشک متخصص، خوابیدن سر‌بالا و پوشیدن جوراب‌های فشاری. لازم به ذکر است مشکلات مثانه در هنگام ادرار که یکی از علایم این بیماری است، را نیز می‌توان با موارد زیر برطرف کرد.

  • کانتریزاسیون متناوب
  • استفاده از داروها

حتما بخوانید: هیپنوتیزم درمانی در تهران

محافظت از بدن در زمان این بیماری

در زیر موارد مهمی که در زمان بی‌حسی عضلات می‌توان انجام داد را به آن اشاره می‌کنیم:

  • دمای آب در زمان استحمام باید بررسی شود تا از سوختگی جلوگیری شود.
  • بررسی مکرر پاها و تعویض کفش برای جلوگیری از فشار به آن‌هاست

آسیب ناشی از نوروپاتی الکلی در اکثر مواقع دائمی است. پس بنابراین اگر فرد بخواهد به استفاده از الکل ادامه دهد و یا رژیم غذایی خود را درست نکند با پیامد‌های خطر‌ناکی روبرو می‌شود.

خواندن این مطالب را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

کمک درمان نوروپاتی

 هر بیماری که انسان‌ها بدان مبتلا می‌شوند ریشه در اعماق وجودی شخص دارد. این مشکلات اگر از نظر روحی و روانی حل نشود ممکن است در اکثر مواقع برای افراد خطر آفرین نیز باشد. افراد مبتلا به این بیماری با کنترل افکار و اعمال خود و رساندن خود به سلامت روان هر بیماری را شکست داده و به آغوش یک زندگی سراسر از خوشبختی بروند. در کلینیک روانشناسی آرامش من ما می‌توانیم با داشتن یک راهنما و مشاور قابل اعتماد و حرفه‌ای و آشنا به علوم روانشناسی بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری نوروپاتی الکلی را کنترل و حتی شکست دهیم. ناگفته نماند که هنوز هیچ درمان قابل اتکایی برای تسکین این درد وجود ندارد ولی می‌توانیم آن را توسط متخصصین این حوزه کنترل کنیم. به امید روزی که درمان کامل این بیماری اتفاق بیوفتد.

دیدگاه‌ ها...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره

کارگاه رایگان

بررسی آیتم‌ های رابطه عاطفی

برای ثبت نام با شماره‌های زیر تماس بگیرید:

09393448506 - 02122882473