جنبش me too چیست و درباره آن چه می‌دانید

جنبش me too

یکی از اساسی‌ترین حقوق همه انسان‌ها یا بهتر بگوییم حقوق بشر، زندگی کردن افراد بدون هر خشونتی است. جنبش من هم همینطور یا me too نیز از این قاعده مستثنی نیست که در مورد آزار و اذیت جنسی زنان شکل گرفت. این جنبش در ایالات متحده آمریکا و با محوریت حمایت از زنانی که در محل کار مورد سوء استفاده‌های جنسی قرار می‌گرفتند اعتبار پیدا کرد. می‌توان این جنبش را این‌گونه هم مطرح کرد که بازماندگان این خشونت‌ها در جهان تنها نیستند و همه مردم با آن‌ها هستند. لازم به ذکر است تعدادی از مرد‌های برجسته و معروف در اوایل شروع این نهضت با علنی شدن تخلف‌شان متهم، و شغل‌شان را از دست دادند. در این مقاله قصد داریم شما را با جنبش me too (می تو) بیشتر آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

 

جنبش me too# از کجا شروع شد

یکی از مدافعان زنان در شهر نیویورک در آمریکا به نام تارانا برک در سال 2006 این جنبش را ابداع کرد. تارانا برک زنانی که مورد خشونت قرار گرفته بودند را حمایت کرد و به آن‌ها فهماند که قدرتمند هستند و تنها نیستند. این کار زمانی شکل گرفت که زنان از این تجربه رنج می‌بردند و از لحاظ روحی وضعیت مناسبی نداشتند. لازم به ذکر است که امروز برک به عنوان یکی از مدیران ارشد برابری جنسیتی برای دختران در بروکلین مشغول به فعالیت می باشد. و همچنین در مورد رویداد‌ها در سراسر کشور آمریکا نیز سخنرانی می‌کند.

جنبش me too (من هم ‌همینطور) در سال 2017 و در پی انتشار خبر سوء استفاده جنسی توسط تهیه کننده آمریکایی هاروی واینستین بسیار قوت گرفت. انتشار این خبر توسط بازیگر آمریکایی آلیسا میلانو باعث جرقه‌ای در رسانه‌های اجتماعی شد و آگاهی مردم را زیاد کرد. این توییت توسط میلانو به بازماندگان این خشونت‌ها این امکان را داد تا صدای خود را به تمام مردم جهان برسانند. این کار منجر به تغییراتی در محیط کار و فرهنگ در جامعه منتهی شد. بسیاری از این موارد و مثال‌ها در رابطه با خشونت و آزارهای جنسی وجود دارند. به همین دلیل وجود چنین جنبشی در دنیا ضروریست.

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد می‌کنیم: راه‌های درمان با هیپنوتیزم

آثار مثبت جنبش me too (من هم همینطور)

این جنبش آثار مثبت فراوانی را برای تمام بانوان در سرتاسر جهان فراهم می‌کند. برخی از فواید این جنبش عبارتند از:

  • جنبش me too (می تو)  اعلام می‌کند که افرادی که تحت خشونت آزار جنسی قرارگرفته‌اند تنها نیستند.
  • مردم را متوجه می‌سازد که از سن کم باید به افراد در رابطه با خشونت جنسی و مسائل جنسی آموزش‌های لازم را بدهیم.
  • اینکه در برابر خواسته‌های جنسی که خودمان تمایلی به انجام آن نداریم (حتی از طرف همسر و شریک جنسی) به راحتی به آن‌ها “نه” بگوییم. برای اطلاعات بیشتر به شما پیشنهاد می کنم کلیک کنید: متخصص سکس تراپی 
  • به راحتی و بدون ترس رفتارهای آزار دهنده علیه خود را گزارش دهند.
  • این جنبش به جامعه کمک کرده تا عظمت و بزرگی این مشکل کاملا درک شود.

تمامی موارد بالا، از آثار مهم و  مفید این جنبش در جوامع می‌باشد.

حتما بخوانید:

 

آزار جنسی در محل کار

 

گزارش و آموزش رسانه‌ای جنبش می تو 

براساس آمار موجود بیشتر افراد بر این باورند که آموزش ندادن درست در پوشش رسانه‌ای موجب بروز خشونت‌ها و آزار جنسی در محل زندگی و کار می‌شود. زمانی که میزان بروز این خشونت‌ها به اطلاع عموم برسد و رسانه‌ای باشد می‌تواند تا حد زیادی از بروز مجدد آن پیشگیری کند. بطور مثال زمانیکه فرزند ما کار غلطی را انجام می‌دهد، اگر با او برخورد مناسبی نداشته‌ باشیم و او را متوجه اشتباهش نکنیم، دوباره دست به تکرار آن عمل خواهد زد. در واقع انجام دادن آن کار اشتباه برایش عادی سازی خواهد شد. در رابطه با این موضوع نیز به همین شکل است. اگر اطلاع رسانی‌های دقیق  و گزارشات دقیقی از بروز این خشونت‌ها صورت نگیرد، این عمل ناشایست عادی سازی می‌شود. و روز به روز به آمار آن افزوده خواهد شد.

برخی از افراد حتی از وجود همچین مواردی آگاهی ندارند و تنها با پوشش‌های رسانه‌ای می‌توان این افراد را آگاه کرد. با این کار، ترس و وحشت مردم نسبت به گزارش این اعمال از بین خواهد رفت. بسیاری از افراد چه خانم و چه آقا از ترس، آزار و اذیت‌های جنسی که بر روی آن‌ها اعمال شده را گزارش نمی‌دهند. زیرا بر این باورند که قانون پشت این افراد نیست و آن‌ها را حمایت نخواهد کرد. تمام این افکار نشأت گرفته از عدم توجه کافی به اطلاع رسانی از طریق پوشش رسانه‌ای می‌باشد. درصد بالایی از افراد جوامع مختلف به اطلاع رسانی و گزارش این خشونت‌ها از طریق پوشش رسانه‌ای رأی مثبت دادند. پس با این تفاسیر دولت باید به فکر چاره در این باره باشد تا بتواند از بروز چنین رفتار وحشیانه‌ای جلوگیری نماید.

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد می‌کنیم: انواع استرس و راه‌های کاهش آن 

قوانین جنبش me too

وجود قوانین و سیاست در رابطه با هرگونه جنبش و دولتی به آن جنبش نظم و انضباط می‌بخشد. در رابطه با جنبش من هم همینطور (می تو) نیز این مساله صدق می‌کند. برخی از قوانینی که بعد از ایجاد جنبش me too در رابطه با مساله آزار و اذیت جنسی وضع شد به شرح زیر می‌باشد.

  • بازرسی معلمان
  • بروزرسانی سیاست‌های آزارجنسی
  • متخصصین کودک باید از کودکان اثر انگشت گرفته و سابقه آن‌ها را بررسی کنند. (ایالات متحده)
  • آموزش به کودکان برای گزارش سریع رفتارهای آزاردهنده. (ایالات متحده)
  • تبعیض جنسیت توسط کارفرمایان جرم محسوب شده و غیرقانونی است. (هنگ کنک)
  • حذف قراردادهای عدم افشا در زمان استخدام.
  • افزایش نظارت مدیریتی در محل کار.
  • ایجاد اقدامات انضباطی فعال‌تر و موثر‌تر.
  • ایجاد شیوه گزارش دهی شفاف داخلی.
  • ایجاد فرهنگ باز بودن و جدی بودن در بیان مشکلات بین کارکنان.
  • تحمیل جریمه‌های مالی برای شرکت‌هایی که خشونت و آزار جنسی کارکنان خود را مخفی کرده و گزارش نمی‌دهند. همچنین جریمه‌های سنگینی برای شرکت‌هایی که فرد متجاوز را در محل کار نگه داشته و اجازه کار به او را داده نیز در نظر گرفته شده است. مبلغ جریمه‌ها بسیار سنگین می‌باشد.

مواردبالا به برخی از قوانین اجرا شده بعد از ایجاد جنبش می تو در برخی جوامع اشاره می‌نماید. تصویب این قوانین و اجرایی شدن آن‌ها، کمک بسزایی به بهتر شدن جنبش من هم همینطور (me too)، خواهد کرد.

حتما بخوانید: غریزه در انسان 

 

تهدید جنسی

 

آگاهی و همدلی در جنبش می تو

همان طور که گفتیم هدف از ایجاد جنبش من هم مینطور، حمایت از زنان و مردانی است که مورد سوء استفاده و آزار جنسی قرار گرفته‌اند. با ایجاد این جنبش و طبق تحقیقاتی که توسط جنبش می تو صورت گرفته، یک سوم زنان در سراسر دنیا تحت تاثیر این آزار و اذیت‌ها قرار می‌گیرند. مورد بسیار وحشتناک در این خصوص این است که، 95 درصد از افرادی که دچار سوء استفاده شده‌اند اعلام کرده‌اند که این آزارها را هرگز گزارش نداده‌اند. در واقع این سوء استفاده‌‌های جنسی همیشه مخفی مانده است. زیرا آموزش صحیحی در این باره در اختیار افراد قرار نگرفته است. بسیاری اعلام  کرده‌اند که این رفتارها ناخواسته و بسیار نامناسب بوده و بدون مجازات باقی مانده‌ است.

جنبش می تو (من هم همینطور) می‌گوید که کسانی که مورد آزار و اذیت جنسی قرار می‌گیرند تنها نیستند و نباید خجالت زده باشند. باید شجاعت داشته و این رفتار ناپسند را گزارش دهند. موسس جنبش می تو (من هم همینطور) بر این عقیده است‌ که تجاوز توسط فردی انجام می‌شود که شخص را می‌شناسد. به همین دلیل باید آموزش صحیح را از دوران کودکی و نوجوانی آغاز کنیم. پیشنهاد می‌کنم برای دانش بیشتر حتما به این صفحه مراجعه نمایید: متخصصین کودک و نوجوان

باید به افراد آموزش دهیم هر نوع رفتار و خشونتی را که علیه آن‌ها صورت می‌گیرد را گزارش دهند. گزارش این رفتارها حق همه افراد است و نباید از حق خودشان عبور کنند. همچنین جنبش me too کمک کرد تا افراد جامعه و دولت نیز عمق فاجعه و بزرگی این مساله را متوجه شوند. در حقیقت یک ایستادگی در همبستگی و همدلی با افرادیست که آسیب دیده‌اند.

 

قوانین جنبش می تو

کلام آخر

در آخر باید گفت که مساله آزار جنسی شوخی نیست و ممکن است با آموزش ندیدن و خجالت و برخی از فرهنگ‌های نادرست در جامعه به بسیاری از افراد آسیب‌های روانی جدی وارد شود. چه بسا این اختلالات روانی موجب مرگ و اقدام به خودکشی شخص خواهد شد. بنابراین جنبش می تو “me too” (من هم همینطور) جنبشی بسیار انسان دوستانه و مفید در هر جامعه‌ای می‌باشد. باشد که با ایجاد فرهنگی مناسب، تمامی انسان‌ها، به دور از سوء استفاده‌های جنسی در محل کار و خانه و… قرار گیرند. در کلینیک آرامش من بعنوان بهترین مرکز مشاوره روانشناسی در تهران مشاورانی صبور و با تجربه با پاسخگویی همه روزه در خدمت شما هستند. مشاوران ما، شما عزیزانی را که مورد سوءاستفاده و آزار جنسی قرار گرفته‌اید را لحظه‌ای تنها نخواهند گذاشت و در این راه همراه و یار شما عزیزان می‌باشند.

دیدگاه‌ ها...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره

%50 تخفیف

اگه پرداخت هزینه جلسات مشاوره برات سنگینه

سه شنبه‌ها رو از دست نده!

همین حالا تماس بگیر

09393448506 - 02122882473