راه‌‌های مهم برای ایجاد انگیزه

انگیزه

همه ما به این موضوع واقف هستیم که برای انجام هر کاری نیاز به یک نیروی محرکه داریم. این نیروی محرکه لازم برای هر کار، انگیزه نام دارد. همه ما از اهمیت وجود این نیرو در زندگی مطلع هستیم اما ممکن است هیچ میل و اشتیاقی برای انجام کار مورد علاقه خود نیز نداشته باشیم. همه ما به دنبال راهی هستیم که انگیزه خود را تقویت کنیم. ما در این مقاله در رابطه با نیرو، انواع آن، اهمیت و نقش آن در زندگی و همچنین راهکارهای تقویت آن، با شما صحبت خواهیم کرد.

انگیزه چیست؟

انگیزه یک نیروی درونی است که ما را به انجام دادن کاری سوق می‌دهد و به طور طبیعی و ناخودآگاه در درون همه وجود دارد. همینکه صبح بلند شده و به سرویس می‌رویم و مسواک می‌زنیم نیز نشانه داشتن انگیزه است. در طول روز شما کارهای بسیاری انجام می‌دهید که انگیزه شما را به سمت آن سوق می‌دهد و شما از آن بی‌خبر هستید. این نوع که از آن بی‌خبریم، بیشترین تاثیر را بر روی ما دارند. با این تفاسیر متوجه خواهیم شد که ما هرگز بی‌انگیزه نخواهیم بود. اگر الان نیز شما احساس بی‌انگیزگی می‌کنید، باید بدانید که یک چیزی شما را به سمت خواندن این مقاله کشانده است. آن چیزی نیست به جز انگیزه. در واقع برای هر نوع هدفی، چه کوچک و چه بزرگ انگیزه‌ای وجود دارد و به عنوان سوخت آن هدف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به طور علمی نیز می‌توان این نیرو را اینطور تعریف کرد: انگیزه یک فرآیند روانی فیزیولوژیکی است که رفتارهای انسان را کنترل کرده و مسیر آن را مشخص می‌کند. جالب است بدانید که فرهنگی که در آن بزرگ شده‌اید و ارزش‌های موجود در آن بر روی این نیروی شما تاثیرگذار است.

انواع انگیزه

با توجه به تعاریف ، می‌توان گفت که این نیرو به دو گروه اصلی تقسیم می‌شود. این دو نوع اصلی عبارتند از:

انگیزه درونی

این نوع، با ارزش‌ و خواسته‌های شما همسو می‌باشد و در درون شما قرار دارد. انگیزه درونی شامل کارهای است که شما به خاطر خود انجام می‌دهید و با پاداش‌های درونی همراه است. به طور مثال نوع درونی باعث خواهد شد که شما به اهداف خود نزدیک شوید و به شما این ندا را می‌دهد که در مسیر اهداف خود قرار دارید. همین موضوع سبب خواهد شد که حال درونی شما بهتر شود. این نوع در فرد سبب می‌شود که شخص انتظار هیچ نوع تشویقی از عوامل بیرونی نداشته باشد.

رفتن به باشگاه، درس خواندن، کمک به دیگران همگی از مثال‌های انگیزه درونی هستند. هر عاملی که باعث شود احساس خوبی در درون خود حس کنید، توسط نوع درونی است که تقویت می‌شود.

انواع انگیزه درونی:

  • برای پیشرفت
  • خلاقیت
  • فیزیولوژیکی
  • نگرش مثبت
  • یادگیری

مطالعه این مطلب را به شما پیشنهاد می‌کنیم: فرزند پروری

اهمیت انگیزه در زندگی

انگیزه بیرونی

انگیزه بیرونی شامل مواردیست که از طریق عوامل بیرونی ما را به انجام کار یا رفتاری سوق می‌دهد. به عنوان مثال زمانی که به شما گفته می‌شود در صورت انجام کاری حقوقتان افزایش می‌یابد، افزایش حقوق یک انگیزه بیرونی برای شماست تا کارتان را بهبود بخشید.

انواع انگیزه بیرونی:

  • ترس
  • قدرت
  • اجتماعی
  • انگیزشی

ویژگی‌های انگیزه

انگیزه نیز مانند سایر رفتارهای درونی انسان از ویژگی‌های خاصی برخوردار است. این ویژگی‌ها عبارتند از:

  1.  که باعث می‌شود شما یک رفتار هدفمند داشته باشید.
  2. هم انگیزه مثبت داریم و هم منفی. انگیزه هم به صورت مثبت یعنی پول دادن و تشویق کردن است و هم به صورت منفی مانند تنبیه و محروم کردن و جریمه است.
  3. فرآیندی مستمر است.
  4. یک فرآیند پیچیده است.
  5. احساس درونی است.

حتما بخوانید: نقاط قوت و ضعف

اهمیت انگیزه

وجود این نیرو در زندگی انسان بسیار مهم و ضروریست. زیرا انگیزه است که ما را وادار به انجام کار و حرکت در مسیر زندگی بهتر می‌کند. به همین دلیل است که می‌گوییم این امر از اهمیت بالایی در زندگی ما برخوردار است. دلایل مهمی وجود دارد که اهمیت انگیزه را برای ما روشن می‌سازد. مانند:

  1. نگرش منفی را به نگرش مثبت تبدیل می‌کند.
  2. سطح عملکرد را بهبود بخشیده و رضایت شخصی را افزایش می‌دهد.
  3. سبب می‌شود که تغییرات را بهتر و راحت‌تر بپذیریم.
  4. است که باعث خواهد شد ما یک روز هم در کار خود غیبت نکنیم و مسیر موفقیت را بدون وقفه ادامه دهیم.
  5. باعث ایجاد روابط دوستانه می‌شود.
  6. باعث قوی‌تر شدن یک تیم و گروه در هر زمینه‌ای می‌شود.
  7. باعث می‌شود به اهداف خود دسترسی داشته باشید.
  8. به خودسازی افراد کمک بسزایی می‌کند.

موارد بالا از مهم‌ترین عواملی هستند که اهمیت بالای انگیزه را برای ما روشن می‌سازد.

مطالعه این مطلب می‌تواند برای شما مفید باشد: تقویت اراده 

نقش انگیزه در موفقیت چیست؟

در دنیای امروزه که پر از نگرانی‌ها و سختی‌های فراوانی شده است، انگیزه یک نیروی محرکه است که می‌تواند سبب شود ما به زندگی خود ادامه دهیم. همانطور که بارها گفتیم این نیرو  است که باعث ایجاد شور و شوق در انسان می‌شود. از همین رو می‌خواهیم نقش آن را در موفقیت و ایجاد حس شادی نام ببریم. چند دلیل اصلی که نشان دهنده نقش مهم این امر در موفقیت است را در این قسمت از مقاله برای شما معرفی خواهیم کرد. نقش انگیزه در موفقیت عبارت است:

  1. سبب می‌شود که پایداری و تحمل شما در مسیر رسیدن به موفقیت و هدف خود بالا رود.
  2. باعث خواهد شد که ذهنیتی مثبت داشته باشید.
  3. باعث ایجاد امواج مثبت خواهد شد و بر اطرافیان نیز تاثیرگذار است.
  4. باعث رشد شخصیت افراد می‌شود.
  5. سبب خواهد که عملکرد بهتری در راه رسیدن به موفقیت داشته و بهره‌وری بالایی را از کار خود داشته باشید.

مطالعه این مطلب را به شما پیشنهاد می‌کنیم: گشتالت درمانی 

نقش انگیزه در موفقیت

راهکارهای تقویت انگیزه

تا این قسمت از مقاله با معنای این نیرو و اهمیت بالای آن در زندگی آشنا شدیم. ممکن است بسیاری از شما در زندگی خود انگیزه‌ای نداشته باشید. به دلایل مختلفی انسان این نیروی خود را از دست می‌دهد و این امر کاملا طبیعی است. مساله مهم این است که تلاش کنیم تا این نیرو را در خود را بالا ببریم. برخی از راهکارها وجود دارد که شما می‌توانید با انجام دادن و اجرای آن‌ها در زندگی خود، این نیرو را تقویت کنید. مانند:

  • بر روی مواردی که برای شما بسیار مهم هستند، تمرکز کنید. زیرا تمرکز بر روی هدف مهم، خود سبب می‌شود که در راه رسیدن به آن تلاش کرده و با موانع سر راه خود کنار بیایید.
  • اعتماد به نفس خود را بالا ببرید. اگر شما احساس می‌کنید که از عدم اعتماد به نفس رنج می‌برید، می‌توانید راهکارهای افزایش اعتماد به نفس را در زندگی خود اجرا کنید. زیرا با افزایش اعتماد به نفس انگیزه شما نیز افزایش خواهد یافت و رابطه مستقیمی با هم دارند.
  • دائما توانایی‌های خود را به خودتان یادآوری کنید.
  • اگر در را رسیدن به هدفی بسیار بزرگ هستید، آن را به اهداف کوچک و راحت‌تر تقسیم کنید.
  • توانایی و قدرت خود را افزایش دهید.

مطالعه این مطلب را به شما پیشنهاد می‌کنیم: شادی

علت انگیزه پایین

چندین عامل وجود دارند که با ورود آن‌ها به زندگی، انگیزه فرد به شدت کاهش می‌یابد. با شناختن این موارد می‌توانید تا حد بسیار زیادی از ورود آن‌ها به زندگی خود جلوگیری کنید. این موارد عبارتند از:

  • مقایسه کردن خود با دیگران
  • صبر نداشتن و اینکه دوستدارید سریعا به هدف خود دست یابید. رسیدن به هدف نیازمند صبوری و زمان‌دهی بالاست. افرادی که این دو ویژگی را ندارند در بین راه انگیزه خود را به شدت از دست می‌دهند.
  • اینکه فکر کنید شما باید بی‌نقص باشید. هیچ فردی بر روی کره زمین کامل و بدون نقص نمی‌باشد. از این رو در راه رسیدن به هدف خود اگر با شکست روبرو شوید، کاملا طبیعی است و نباید هرگز شور و اشتیاق خود را به دلیل شکست از دست بدهید.

کلام آخر

این نیرو یک حالت درونی و بسیار ارزشمند است که می‌تواند ما را در مسیر رسیدن به هدف‌های بزرگ راهنمایی کند. پس اگر احساس بی‌انگیزگی می‌کنید بهتر است سریعا این نیرو را در خود، دوباره بدست آورید. هیچ کس جز خودتان نیز نمی‌تواند باعث شود که انگیزه قوی در شما به وجود آید. کلینیک روانشناسی آرامش من نیز با حضور دکتر روانشناس و متخصصین در این زمینه می‌توانند شما را برای یافتن دوباره این نیرو، راهنمایی کنند. تیم قوی آرامش من با برنامه‌های فوق‌العاده‌ای که دارد می‌تواند راهکارهای تقویت انگیزه را به شما عزیزان معرفی نماید. شما می‌توانید از طریق تماس با پشتیبانی و یا تکمیل فرم مشاوره (در سمت چپ)، با مشاورین ما در ارتباط باشید.

منابع:

دیدگاه‌ ها...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره

%50 تخفیف

اگه پرداخت هزینه جلسات مشاوره برات سنگینه

سه شنبه‌ها رو از دست نده!

همین حالا تماس بگیر

09393448506 - 02122882473