الکتروشوک درمانی

الکتروشوک درمانی

در علم روانشناسی روش‌های بسیاری برای درمان بیماری‌های روانی مانند افسردگی، وسواس، استرس و… وجود دارد. یکی از این روش‌ها الکتروشوک درمانی می‌باشد. الکتروشوک درمانی در کلینیک و مراکز روانشناسی توسط متخصصین بر روی بیمار، بنا به نوع اختلال روانی فرد، انجام می‌گردد. برای برخی بیماری و اختلالات روانی که با روش‌هایی مانند گفتار درمانی و… درمان نمی‌شوند، این روش بهترین انتخاب است. اما باید بدانید که عوارضی نیز پشت این روش درمانی خوابیده است. در بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌ها شاهد استفاده پرستاران از این روش بر روی بیماران بستری در کلینیک بوده‌ایم. در این مقاله شما را در رابطه با این موضوع بیشتر آشنا خواهیم کرد.

الکتروشوک درمانی چیست

الکتروشوک درمانی یک روش درمانی در علم روانشناسی برای درمان برخی اختلالات روانی می‌باشد. این روش درمانی به بیمارانی که دچار افسردگی حاد و بالینی و یا بیماری دو قطبی هستند، بسیار کمک می‌کند. روش کار آن، از طریق یک دستگاه انجام می‌شود که جریان الکتریکی را به مغز ارسال می‌کند. با این جریانات یک تغییر شیمیایی کوچکی در مغز ایجاد می‌شود. برای انجام این کار متخصص، بیمار را بیهوش می‌کند. این روش ممکن است برای همه مفید واقع نشود و زمانی از الکتروشوک درمانی بر روی فرد استفاده می‌کنیم که سایر روش‌های درمان نتیجه نداده‌ باشند.

انواع الکتروشوک درمانی

الکتروشوک درمانی نیز مانند سایر روش‌های درمانی از انواع مختلفی برخوردار است. شما بعد از مشورت با متخصص خود و تایید ایشان برای انجام این نوع درمان برای انجام این روش آماده می‌شوید. متخصص با توجه به نوع بیماری شما یکی از انواع روش‌ها را برای درمان شما انتخاب کرده و بر روی شما انجام خواهند داد. این روش درمانی به دو صورت وجود دارد:

الکتروشوک درمانی یک طرفه

در این روش، الکترود در یک قسمت، و در قسمت راست سر شما قرار می‌گیرد. جریان الکتریکی از طریق الکترود از سمت راست سر شما به مغز ارسال می‌شود.

الکتروشوک درمانی دو طرفه

در این روش الکترودها در دو طرف مغز شما قرار می‌گیرند. در این روش جریان الکتریکی از هر دو سمت سر شما وارد مغز می‌شود. این مدل از الکتروشوک درمانی بر روی کل مغز شما تاثیر می‌گذارد.

در این نوع درمان از پالس‌های بسیار کوتاه برای درمان استفاده می‌کنند. زیرا پالس‌های کوتاه نمی‌توانند به حافظه فرد آسیب برسانند.

مطالعه این مطالب می‌تواند برای شما مفید باشد: حملات پانیک و راه‌های درمان آن

تاثیر الکتروشوک درمانی

بنا به تحقیقات انجام شده درمان از این طریق می‌تواند تا نود درصد موفقیت آمیز باشد. تاثیرات آن برای درمان، بسیار مثبت بوده و سبک زندگی را بهبود می‌بخشد. این روش باعث بهبودی سریع برخی بیماری‌های روانی می‌باشد. برخی از این اختلالات که با تاثیرات الکتروشوک درمانی درمان می‌شوند به شرح زیر می‌باشد:

پرخاشگر بودن

تاثیر الکتروشوک درمانی بر روی پرخاشگری مفید است. به اینصورت که بعد از درمان طبق تجویز و دستورات پزشک، شما دیگر علائم پرخاشگری را در خود مشاهده نخواهید کرد. پرخاشگری می‌تواند آثار بسیار مخربی را بر روی زندگی شما داشته باشد.

افسردگی حاد

برخی از افراد دارای افسردگی‌های بسیار حادی هستند که هیچ روش درمانی برای درمان این اشخاص پاسخگو نیست. برخی از این افسردگی‌ها حتی با دارو نیز درمان نمی‌شوند. در این هنگام متخصصین از این روش برای درمان این بیماری استفاده می‌کنند.

اختلال دو قطبی

تاثیر الکتروشوک درمانی بر روی اختلال دو قطبی نیز بسیار مثبت واقع می‌شود.

بر روی روان پریشی افراد و توهمات نیز تاثیرات بسیار شگرفی دارد.

الکتروشوک درمانی برای درمان افسردگی شدید

فواید الکتروشوک درمانی

این روش نیز همانند سایر روش‌های درمانی اختلالات روانی، از فواید و مزایایی برخوردار است. فواید آن عبارتند از:

  1. برخی از روش‌ها برای درمان از طریق دارو انجام می‌شود. مصرف دارو عوارضی را به همراه خواهد داشت. الکتروشوک درمانی دیگر نیازی به دارو نداشته و عوارضی ندارد.
  2. یک روش درمانی سریع می‌باشد؛ به گونه‌ای که برای درمان اختلالات، بسیار سریع عمل می‌کند. بسیاری از روش‌ها باید ماه‌ها طی شود تا اثرات خود را نمایان کنند، اما الکتروشوک درمانی برای بیماری‌های حاد بعد از دو جلسه تاثیراتش را بر روی فرد خواهد گذاشت.
  3. خانم‌های باردار و افرادی که مشکلات قلب نیز دارند، می‌توانند از این روش بهره ببرند.

عوارض الکتروشوک درمانی

عوارض الکتروشوک درمانی بر روی افراد بسیار خفیف است. احتمال مرگ و میر در این روش، یک نفر در ده هزار نفر می‌باشد، که تا کنون همچین اتفاقی نیز رخ نداده است. اما بعد از انجام این روش، برخی عوارض جانبی در بدن نمایان می‌شوند که عبارتند از:

  • حالت تهوع که پس از درمان رخ می‌دهد و مدت کمی طول می‌کشد.
  • ضربان قلب نامنظم که بسیار کم اتفاق می‌افتد.
  • احساس بسیار کم گیجی بعد از درمان.
  • از دست دادن حافظه کوتاه مدت یا بلند مدت که پس از مدتی رفع می‌شود.
  • سر درد بلافاصله بعد از درمان.
  • درد عضلانی که بعد از درمان با الکتروشوک درمانی رخ می‌دهد.

درمان افسردگی با الکتروشوک درمانی

همانطور که در قبل به آن اشاره نمودیم، این نوع درمان می‌تواند برای درمان افسردگی حاد که نسبت به سایر روش‌ها و دارو مقاوم هستند، بسیار مفید باشد. برای درمان افسردگی نیز بنا به تشخیص پزشک نوع افسردگی شما و شدت آن، از یکی از روش‌های آن استفاده می‌شود. بنا به تشخیص پزشک یکی از روش‌ها (یا الکتروشوک درمانی یک طرفه و یا دو طرفه) برای شما مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در ابتدا لازم است که شما نزد متخصص در مراکز  درمانی روید. بعد از مشورت پزشک به شما دستور می‌دهد که برخی از آزمایشات خون اولیه و تصویر برداری‌ها را انجام دهید. پزشک تاریخچه و سابقه پزشکی شما را به دقت بررسی خواهد کرد. بعد از بررسی، به معاینه فیزیکی شما می‌پردازد تا در حین درمان الکتروشوک درمانی، مشکلی برای شما به وجود نیاید. از نظر روانی شما را بررسی می‌کنند. سپس متخصص در رابطه با روش آن برای درمان افسردگی، شما را کاملا مطلع می‌سازد. در حین درمان نیز شما بیهوش می‌باشید. اصولا این روش برای درمان افسردگی در دو یا سه جلسه انجام می‌شود. تاثیرات بسیار مثبت الکتروشوک درمانی را بعد یک یا دو جلسه احساس خواهید کرد.

حتما بخوانید:

الکتروشوک درمانی برای درمان اختلال وسواس

درمان وسواس با الکتروشوک درمانی

وسواس یک نوع اختلال رفتاری و روانی در افراد است که می‌تواند آثار مخربی را بر روی اشخاص و اطرافیان آن‌ها داشته باشد. بسیاری از روش‌ها برای درمان وسواس وجود دارند. اما یکی از روش‌های پر سود، الکتروشوک درمانی می‌باشد. زمانی که شما نزد یک متخصص با تجربه در بهترین مرکز مشاوره روانشناسی بروید، قطعا نتایج بسیار مطلوبی را برای درمان اختلال وسواس خود از این طریق خواهید گرفت. در درمان وسواس از طریق الکتروشوک درمانی از هر دو مدل این روش استفاده خواهد شد. هم از روش یک طرفه و هم دو طرفه؛ اما اینکه شما از کدام روش باید درمان شوید بنا به تشخیص پزشک می‌باشد. بستگی به نوع بیماری و شدت آن، نوع درمان شما مشخص خواهد شد. در شرایط زیر شما نیاز به درمان از این طریق خواهید داشت:

  1. زمانی که وسواس زندگی شما را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده باشد.
  2. علائم وسواس خارج از کنترل شما باشد.
  3. شما به مدت شش ماه بیماری وسواس را داشته باشید و از دیگر روش‌های درمانی برای بهبود آن نتیجه نگرفته باشید.
  4. باعث ناراحتی شدید شما در زندگی و اطرافیانتان شده باشد و کیفیت زندگی شما را از بین ببرد.

مطالعه این مطالب را به شما پیشنهاد می کنیم:

در صورت مشاهده این علائم پزشک برای شما این روش را تجویز می‌کند. نتیجه‌ای که حاصل خواهد شد بسیار مثبت است.

کلام آخر

سلامت روان در انسان بسیار مهم می‌باشد. در صورت عدم سلامت روان زندگی دچار اختلال خواهد شد. اگر شما یا اطرافیانتان مدت طولانی از اختلال روانی خاصی رنج می‌برید و هیچ راهی برای درمان به شما نتیجه مطلوب را نشان نداده است، الکتروشوک درمانی بهترین راه برای درمان شماست. کلینیک آرامش من با حضور متخصصین با تجربه و بهترین دکتر روانشناس در تهران  در این زمینه، همه روزه پاسخگوی شما عزیزان هستند. شما می‌توانید با تعیین وقت قبلی از طریق پشتیبانی با متخصصین ما در تماس باشید.

منابع:

دیدگاه‌ ها...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره