تفاوت بین قدرت ذهنی و سلامت روانی

قدرت ذهن و سلامت روان

قدرت ذهن و سلامت روان، در بسیاری از مواقع شاهد آن هستیم که به جای یکدیگر استفاده می‌شوند. در صورتیکه سلامت روان به یک معناست و قدرت ذهن معنای کاملا متفاوت با آن را دارد. بطور مثال هرگز نمی‌توان گفت قدرت جسم با سلامت جسم هم معنی است. ممکن است فردی از قدرت جسمانی بالا برخوردار باشد اما سلامت جسم پایینی داشته باشد. بر عکس این موضوع نیز وجود دارد. تفاوت سلامت روان و قدرت ذهن نیز به همین صورت است. در این مقاله به بررسی تفاوت‌های قدرت ذهن و سلامت روان خواهیم پرداخت.

تعریف بهداشت روان

سلامت روان در هر مرحله از زندگی از کودکی گرفته تا بزرگسالی بسیار مهم است. سلامت روان همان تامین بودن سلامت روحی، روانی، عاطفی و اجتماعی است. اینکه استرس خود را چگونه کنترل کنیم، در اجتماع چگونه رفتاری از خود نشان می‌دهیم. در واقع سلامت روان فقدان بیماری روانی می‌باشد و تعریف می‌گردد. اگر در سلامت روان خود دچار اختلال شویم سبک زندگی و تفکر ما نیز دچار فروپاشی خواهد شد.

 

عوامل تاثیرگذار بر تقویت سلامت روان

برخی از عوامل وجود دارند که می‌توانند بر بهداشت یا سلامت روان ما تاثیرگذار باشند. با تقویت سلامت روان خود می‌توانیم سبک زندگی خودرا روز به روز بهبود بخشیم. با داشتن روانی سالم قطعا زتدگی سالم‌تری را نیز تجربه خواهیم کرد. حال به برخی از این امور که بر سلامت روان تاثیری مثبت می‌گذارند و باعث تقویت آن‌ها می‌شوند اشاره می‌کنیم. با رعایت این نکات می‌توانید سلامت روان خود را بهبود بخشید. برخی از این عوامل عبارتند از:

سلامت جسمانی

همیشه باید مراقب سلامت جسمانی خود باشید. زیرا سلامت جسم، سلامت روح و روان را نیز به همراه می‌آورد. همیشه خواب کافی در طول شبانه روز و تغذیه خوب و سالم داشته باشید.

افزایش مهارت در موارد استرس‌زا

با بالابردن مهارتتان در برابر عوامل استرس‌زای زندگی شما می‌توانید سلامت روان خود را تقویت کرده و باعث شوید که سلامت روانتان هرگز دچار اختلال نشود. با کمک گرفتن از یک متخصص در این زمینه و کنترل استرس، شما می‌توانید مهارت‌های لازم را در جهت کنترل استرس خود بیاموزید.

این مطلب می‌تواند مفید باشد: موارد استرس‌زا و راه‌های مقابله

سلامت روان

استفاده از هیپنوتیزم و مدیتیشن

استفاده از این دو روش می‌تواند به منترل ذهن شما کمک بسزایی کند. اگر شما فردی هستید که دچار عدم تمرکز هستید بهتر است این دو روش را امتحان کنید و اثرات فوق‌العاده آن را با چشم خود ببینید.

حتما بخوانید:

روابط اجتماعی خود را قوی کنید

این را می‌دانیم که انسان ذاتا موجودی اجتماعی است. اغلب انسان‌ها از در اجتماع بودن و ارتباط برقرار کردن با دیگران لذت می‌برند. شما نیز باید ارتباط خود را با دوستان خانواده و افرادی که حال شما را خوب می‌کنند قوی کنید. زیرا با حال خوب می‌توایند سلامت روان خود را به شدت تقویت کرده و هیچ‌گاه اختلالات روانی را تجربه نکنید.

شکرگذار باشید

سعی کنید در زندگی خود در رابطه با هر مساله‌ای سپاسگزاری کنید. هر روز این تمرین شکرگزاری را انجام دهید. تاثیر این تمرین بر سلامت روان شما فوق العاده مثبت می‌باشد. تمرین سپاسگزاری سبب می‌شود که دیدتان به زندگی مثبت شود. از چیزهای کوچک مثل تشکر بابت یک غذای خوش طعم از همسرتان تا چیزهای بزرگ و سپاسگزاری از خداوند، می‌توانید را روزانه تمرین کنید.

همواره مثبت بیندیشید

انسان هم دارای احساسات و افکار منفی است، و هم تفکرات مثبت را در سر دارد. زمانیکه می‌گوییم مثبت بیندیشید منظورمان این نیست که اصلا به موارد منفی فکر نکنید یا موارد منفی هرگز نباید به سراغتان بیاید. تفکرات منفی ممکن است همه روزه به سراغ همه ما بیاید اما اینکه چگونه از آن‌ها عبور کنیم، بسیار مهم است. شما همواره می‌توانید با مثبت اندیشیدن تاثیر افکار منفی را کاهش دهید تا از ایجاد اختلالات روانی در خود پیشگیری کرده و سلامت روان خود را تقویت کنید.

پیشنهاد می‌کنیم برای این که اطلاعات بیشتری بدست بیاورید این مطلب را نیز مطالعه کنید: عوامل موثر بر سلامت روان

اهمیت سلامت روان و تاثیرات آن

از نظر روانشناسان و متخصصین، سلامت روان از اهمیت بالایی برخوردار است. با سلامت روان می‌توان طعم واقعی زندگی را چشید و از آن لذت برد. در ادامه به برخی از موارد که نشان می‌دهد چرا سلامت روان برای همه ما مهم است اشاره می‌نماییم.

  1. جسم شما را سالم نگه می‌دارد.
  2. به شما کمک می‌کند که استرس خود را کنترل کنید. از آنجایی هم که استرس مادر تمام بیماری‌هاست، از این منظر بسیار ارزشمند است.
  3. باعث می‌شود خود را بشناسید.
  4. باعث بهبود روابط اجتماعی شما خواهد شد.
  5. روابط شما را بهبود می‌بخشد.

اهمیت سلامت روان و قدرت ذهن

تعریف قدرت ذهن

طبق تعاریف قدرت ذهن یک توانایی است. قدرت ذهنی فرد در برابر استرس‌های زندگی، چالش و بالا و پایین‌ها، فشارها و… است. همینطور نوع عملکرد و واکنش شما در برابر این اتفاقات نیز قدرت ذهن شما را نشان می‌دهد.

عناصر قدرت ذهن

طبق تعریف، قدرت ذهنی، قدرت و توانایی ذهن ما در برابر مسائل گوناگون و چگونگی واکنش ما در مقابل آن می‌باشد. برای شناخت بیشتر قدرت ذهن و شناخت تفاوت آن با سلامت روان باید بخش‌های قدرت ذهن را بشناسیم. قدرت ذهن از سه بخش اصلی تشکیل می‌شود.

فکر کردن یا تفکر

ما در ذهنمان همه روزه افکار مختلفی را پرورش می‌دهیم. برای رسیدن به این افکار و اندیشه‌ها باید منطقی نیز به آن‌ها فکر کنیم. قدرت ذهنی از تفکر ما منعکس می‌گردد. گاهی ما بسیار از خود انتقاد می‌کنیم و منطقی برخورد می‌کنیم، اما گاهی نیز باید دلسوزی به خرج داده و با خود مهربان باشیم. پس قدرت ذهن دارای تفکر واقع بینانه می‌باشد.

احساسات درونی

قدرت ذهن به معنی سرکوب احساسات یا از بین بردن آن‌ها نیست. بلکه باید احساسات را به خوبی درک کنید. گاهی نیز باید احساسات منفی را نیز درک کرده و آن‌ها را بپذیرید و برای مقابله با آن‌ها راه حلی را بیابید. این بهتر شدن واکنش شما در برابر مسائل، در واقع قدرت ذهنی شما را نشان می‌دهد.

عمل یا انجام دادن

داشتن قدرت ذهنی بالا، یعنی اینکه شما حتی در زمان بی حالی و خستگی خود، کاری را که باید انجام بدهید را انجام دهید. اینکه از خود به خوبی مراقبت کنید. به این نکته نیز توجه کافی داشته باشید انجام چه کاری برایتان خوب است. پس قدرت ذهن یعنی
” انجام اقدامات مفید و سازنده برای خودتان” است. کلینیک آرامش من نیز همراه شما عزیزان است تا بتوانید به درستی در این مسیر قدم بردارید.

تقویت قدرت ذهن و توانایی‌های آن

ایجاد قدرت ذهن و تقویت آن برای زندگی بهتر و با آرامش، ضروریست. از آنجایی که این موضوع تاثیر بسیاری بر نوع زندگی شما دارد ما به چندین مورد برای کمک به تقویت قدرت ذهنی اشاره می‌نماییم.

1- به احساسات خود توجه کنید. توجه به احساسات می‌تواند باعث شود که شما آن‌ها را بهتر شناخته و منطقی‌تر فکر کنید. به این ترتیب شما می‌توانید در برابر مشکلات و برای حل آن‌ها بهتر عمل کنید.

2-  تمرین تنفس انجام دهید. با کشیدن نفس‌های عمیق در طول روز شما به کاهش تنش‌های روانی و جسمی و کنترل استرس و چالش‌های پیش‌آمده به خوبی کمک می‌کنید.

3- بر روی نکات مثبت تمرکز کنید. به جای تفکر و تمرکز بر روی نکات منفی سعی کنید همواره نکات مثبت زندگی خود را ببینید. درست است که مسائل منفی در زندگی همه ما رخ می‌دهد اما باید بتوانیم تمرکزمان را از روی آن‌ها برداشته و نکات مثبت را جایگزین کنیم.

4- فعالیت مثبت را به برنامه زندگی خود اضافه کنید. در طول یک روز از زندگی خود از شب قبل کارهایی را که دوست دارید و حالتان را خوب می‌کند، بر روی یک کاغذ بنویسید. این کارها را به صورت برنامه‌ریزی شده به برنامه‌های روزمره خود اضافه کنید. مثلا دوش آب گرم، رفتن به طبیعت، پیاده روی، ورزش، رفتن به کلاس یوگا و تراپی، آشپزی و..! تمامی این موارد کارهایی هستند که می‌توانید برای افزایش قدرت ذهنتان از آن‌ها بهره ببرید.

5- سرگرمی‌هایی که دوست دارید را انجام دهید. برخی از شما با انجام دادن سرگرمی مورد علاقه خود ذهن خود را آرام کرده و می‌توانید قدرت ذهنتان را در برابر مسائل تقویت کنید.

6- با خودتان دوست باشید. برخی از افراد نسبت به خود خیلی سخت می‌گیرند. این موضوع باعث می‌شود که ذهن قدرت خود را در برابر دشواری‌ها از دست بدهد.

تقویت قدرت ذهن

قدرت ذهنی و بهداشت روان چه تفاوتی دارند

تا اینجای مقاله ما تعاریف کلی و جامعی را از قدرت ذهنی و سلامت روان را در اختیار شما قرار دادیم. با توجه به تعاریفی که خودتان مطالعه نمودید قطعا متوجه تفاوت‌های  قدرت ذهن و سلامت روان شده‌اید. حال ما در این قسمت از مقاله به برخی از تفاوت‌های قدرت ذهن و سلامت روان به طور مستقیم اشاره می‌کنیم. جمع بندی کلی تفاوت‌های قدرت ذهن و سلامت روان به شرح زیر می‌باشد:

قدرت ذهن و سلامت روان همانند سلامت جسمی و قدرت بدنی است. به طور مثال ورزشکاری که فوتبال کار می‌کند درست است که بدنی زیبا و تراشیده و عضلات قوی و قدرتمندی دارد. اما نمی‌توان گفت همان ورزشکار از سلامت جسمی بالایی نیز برخوردار است. ممکن است فرد دچار برخی بیماری‌ها شود که ربطی به قوی بودن جسم او ندارد. همینطور برعکس این موضوع نیز وجود دارد.

در رابطه با ذهن نیز این مساله صادق است. زمانیکه شما ذهن قوی دارید دلیل بر این نمی‌شود که از سلامت روان خوبی نیز برخوردار هستید. ممکن است ذهن شما در برابر مسائل قوی عمل کند اما ممکن است در برابر استرس و اضطراب تاب نیاورد و اختلالات روانی باعث عدم سلامت روان در شما شود. سلامت روان شما با توجه به عواملی که خواندید بسیار به سبک زندگی شما و حتی ژنتیک شما نیز برمی‌گردد. اما قدرت ذهن با تمرین و پرورش از طریق برخی راهکارها می‌تواند ضعیف یا قوی شود. در حالیکه سلامت روان در بسیاری از مواقع به دست خود فرد نمی‌باشد.

کلام آخر

در آخر باید بگوییم که قدرت ذهنی یک توانایی و سلامت روان یک پدیده ذهنی و شیمیایی است. با توجه به دنیای امروزی و اتفاقات مختلف پیش‌رو حفاظت از سلامت روان و تقویت قدرت ذهنی، یک امر بسیار ضروری مهم به شمار می‌آید. شما می‌توانید برای گرفتن راهنمایی و راه‌حل‌هایی برای بهبود قدرت ذهن و سلامت روان‌تان و بیشتر آشنا شدن با این دو مورد، نزد متخصصین و مشاوران بروید. آن‌ها با ارائه راهکارها و برگزاری جلسات به شما در این راه کمک خواهند کرد. کلینیک روانشناسی آرامش من بعنوان بهترین مشاوره روانشناسی در نیاوران (پاسداران) با حضور متخصصان و مشاوران با تجربه در این حوزه همه روزه بصورت حضوری، تلفنی و آنلاین پاسخگوی شما عزیزان می‌باشد.

منابع:

دیدگاه‌ ها...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره